onsdag 7 oktober 2009

"Inte i de här jävla negerområdena"



"Vem offrar och vem offras? Ett samtal om journalistik och utsatthet med Lars Danielsson, ambassadör, Janne Josefsson, journalist, och Liza Marklund, författare. Arrangerat av Piratförlaget och Albert Bonniers Förlag. Direktsänt från Bok & Bibliotek 2007 i Göteborg."

LIZA MARKLUND: Man diskuterar ofta att ett journalistiskt problem, när det gäller just makt, är att journalister umgås med politiska makthavare på privat basis. Det är egentligen det ENDA man diskuterar när man diskuterar journalister och makt. Är det ett problem att journalister och politiker skvallrar och dricker vin?

JANNE JOSEFSSON: Äh, det är... Ja, alltså... Det ligger mycket djupare än så. Det är väl att det är nog få länder i världen, tror jag, som är så eni... Alltså, det finns en samsyn om så oerhört mycket. Man har samma värderingar - det är alltså övre medelklass-värderingar, som finns väldigt mycket i journalistkåren - och det spelar ingen roll om man står till vänster eller höger. Alltså, det vill jag verkligen säga: Vad man säger är en sak, vad man gör är en annan sak, va.

Jag har ju mött många människor som tycker att vi har ett jättebra... Jag mötte till exempel en socialdemokratisk kommunalråd häromdagen som sade till mig så här att det var... Jag har sett många gånger medan socialdemokratiska partikamrater har stått i tv och tidningar och sagt "Vad bra med integration!" och "Vad bra med mångkulturellt samhälle!".

DAGEN EFTER - dagen efter - kan samma person ringa upp till honom, som då var vd för ett stort allmännyttigt bostadsbolag, och säga att "Min son behöver en lägenhet. Åh fy fan, inte i de här jävla negerområdena där ni framför allt har bostäder".

Alltså, sådant hyckleri finns, va. Och i detta hycklande samhälle har ju Lars Danielsson varit en viktig makthavare och jobbat precis under den som kanske, faktiskt, har hycklat mest i det här landet. Och där finns då journalistkåren... i de rökridåerna finns vi, va. Sedan spelar det ingen roll om man käkar middag då och då. Det kanske inte är så bra, jag vet inte. Men det sitter MYCKET djupare än så. Det sitter i språket, i tanken, i sättet.

Från seminariet "Om media som domare och bödel" i SVT 24:s "24 Direkt" fredagen den 28 september 2007.