torsdag 5 november 2009

blåsippans väg



När många bara sviker
och vissa andra ljuger
och nästan alla säljer vad som helst för att få makt.

Då vänder jag dem ryggen
och tittar ner mot marken,
där står en liten blomma, så enkel i sin prakt.

Och jag har gått er asfaltsled,
så lätt att följa varje steg,
men jag klev av för jag är inte feg.

Och vid den lilla blomman
som ensam står och lyser,
vars trådar nere i marken är tusen år och mer.

Där syns en liten strimma
där gräset blivit trampat,
där nakna rötter blottas. Det är en stig som jag ser.

Jag vek av er väg så bred
och följer stigens branta led.
Ja, jag vek av, för jag är inte feg.

Jag valde blåsippans väg som nästan ingen gått förut
och jag följer den tills stigen tagit slut.
Ja, jag tar blåsippans väg, trots storm och regn och uppförslut,
ja jag tog den när mitt tvivel drivits ut.

Men du din lilla fegis,
som alltid går och gnäller,
men ändå följer vägen som är jämn och slät och rak.

Titta i en spegel
och fråga vem som står där.
Är det verkligen en ynkrygg som inte står för sin sak?

Nej, du och jag vi har ett val,
fortsätta utför eller vika av.
Du gör som jag och vägrar va en slav.

Du väljer blåsippans väg som nästan ingen gått förut
och du följer den tills stigen tagit slut.
Ja, du tar blåsippans väg, trots storm och regn och uppförslut,
ja du tar den när ditt tvivel jagats ut.

Många vägar, många stigar
i våra sinnen.
Vägar breda, stigar smala,
finns hos varje man och kvinna.
Och varje val vi gör, min vän,
bor kvar i våra minnen.
Ett svårt beslut? Tänk efter nu.
- Ta stigen om du kan!

Vi väljer blåsippans väg som nästan ingen gått förut
och vi följer den tills stigen tagit slut.
Ja, vi tar blåsippans väg, trots storm och regn och uppförslut,
ja vi tar den när ditt tvivel motats ut.