måndag 9 november 2009

Nalin Pekgul (S) kritiserar muslimsk klädpolis i Tensta



Talibanprotest - så kallar ordföranden i Socialdemokraternas kvinnoförbund, Nalin Pekgul, sitt beslut att bära korta kjolar som en protest mot de islamister som vill att kvinnor ska gå täckta.

-När jag hörde att unga kvinnor i Tensta inte vågar ha korta kjolar av rädsla för att få spottloskor eller fula ord efter sig var jag tvungen att reagera, säger Nalin Pekgul.

-I början av mars i år köpte jag några korta kjolar och som en markering gick jag klädd i kort kjol på den internationella kvinnodagen den 8 mars trots att jag egentligen tyckte att det var obekvämt. Jag är van vid att kunna röra mig friare i lång kjol eller jeans, påpekar Pekgul.

Nalin Pekgul mötte i Agenda Muhammad Karraki, ordförande i Sveriges unga muslimer.

Han tyckte att Nalin Pekguls "talibanprotest" var populism.

-Jag känner inte igen mig i bilden av Tensta. För mig finns det väldigt mycket mer centrala saker att presentera, speciellt när det gäller förorten och hur politiken drivs där ute. Nalin ökar bara polariseringen mellan ett vi och ett dom. Det är populism och valpropaganda, sade Karraki.

-Det är ingen valpropaganda. Denna kamp har jag fört sedan 1996. Det handlar om frågan att bestämma över sitt liv, svarade Pekgul.

Förebild
Nalin Pekgul vill vara en förebild för kvinnor och tjejer i allmänhet och för sin dotter i synnerhet.

-Klart man måste stå upp för vad man tycker. I början av september skulle jag och Mona Sahlin gå på Tensta marknad tillsammans. När jag klädde mig skrek min dotter att jag inte fick ta någon av de korta kjolarna. "Det här är inte Norra Ängby. Det här är Tensta och det finns talibaner där ute". Jag bytte då till lång kjol men har sen dess insett vilken dålig förebild jag måste vara om jag accepterar att andra ska bestämma hur jag ska vara klädd, förklarar Pekgul.

Sedan dess har Nalin Pekgul konsekvent burit korta kjolar.

Fundamentalistisk våg
-Från 1990-talet drar en fundamentalistisk våg över den muslimska världen. Den islamistiska rörelsen vill att samhället ska styras av medeltida islamiska lagar. Det här är min lilla protest. Det var inte alls meningen att det skulle bli en stor sak, säger hon. Men det är viktigt att en kvinna i Tensta kan ha kort kjol om hon vill.

Enligt Nalin Pekgul dras muslimska ungdomar med i den här vågen och pressar varandra att utöva religionen strängare och mer lagbundet än vad deras far- och morföräldrar någonsin har gjort.

-Inga människor ska skrämma andra människor. Vi måste stå upp för demokrati, jämställdhet, frihet och mänskliga rättigheter, slår Nalin Pekgul fast.

Sändes i Agenda: 2009-11-08