måndag 7 juni 2010

Bilbrand i Tynnered

Video:



En av nyhetssidan PI:s läsare har filmat och skriver:

Idag har jag fått uppleva bilbrand i förorten från första parkett!

Jag var ute på en cykeltur i västra Göteborg denna fina nationaldagskväll. Så här i juni är ju som bekant kvällarna långa och ljusa och denna söndagskväll var inget undantag. Folk hade trevligt, satt i sina trädgårdar vid sina hus, var ute och joggade, rastade sina hundar, ja sånt som man brukar göra fina sommarkvällar. Ett litet smolk i glädjebägaren var dock polishelikoptern som envist surrade över området och gjorde att det aldrig blev riktigt lugnt. Jaja, man kan ju inte få allt.

När jag på vägen hem strax efter tio passerade genom den del av Tynnered som ligger nära spårvagnslinjen mot Opaltorget (södra Tynnered) blev jag varse varför helikoptern var uppe i luften hela tiden. På en gräsmatta stod en bil som hade sett sina bästa dagar. På bilens motorhuv stod en yngling och hoppade upp och ner. En liten bit bort på en kulle stod en stor samling ungdomar och hejade på.

Runt omkring stod en del nyfikna människor och jag stannade upp för att se vad som skulle hända. Det tog inte så lång tid förrän bilen sattes i brand och till ungdomsgängets stora förtjusning blev det en rejäl brasa. Tjock svart rök spred sig och det luktade illa. Se bifogade bilder och en film jag tog med mobilen.

Ganska snabbt var en brandbil på plats. Brandmännen hoppade ut och började släcka elden men avbröt ganska snart och då började elden flamma upp igen. Jag såg aldrig varför de slutade släcka, men jag antar att de blev hotade eller liknande. Varför skulle annars avbryta? Upp i luften surrade polishelikoptern envist men inte en endaste polis syntes till på marken. Ingen av åskådarna vågade säga till ungdomsgänget att sluta, inte jag heller. Vad jag kunde se kom inga föräldrar och hämtade hem sina ungdomar.

Var jag rädd ikväll? Ja lite, när jag passerade ca tio meter ifrån bilen och killen som hoppade på motorhuven låtsades skjuta mot mig. Men samtidigt hade jag svårt att ta honom på allvar, han verkade nästan bara vara ett barn. Han formade fingrarna som en pistol och skrek "FBI!" när jag gick förbi. Det var nästan lite komiskt. Överhuvudtaget var stämningen ganska uppsluppen, ungefär som att det var en kul happening som livade upp lite i förorten på kvällen. Det går t.ex. inte alls att jämföra med stämningen under kravallerna vid EU-toppmötet i Göteborg 2001. Då var jag inne i stan efter att en extremist varit våldsam och blivit skjuten av polis. Då var stämningen väldigt otäck och det kändes som att det kunde explodera i våld när som helst. Så var det inte alls i kväll. Det var mera som det kan vara när tonåringar skall visa varandra hur tuffa de är.

Om Tynnered:
Tynnered skiljer sig lite från andra stadsdelar i Göteborg där det också förekommit våldsamheter såsom Bergsjön, Hjällbo, Angered, Biskopsgården, Länsmansgården och Backa. De andra stadsdelarna är ganska stora förorter som ligger lite avsides från "finare" stadsdelar. Våldsamheterna har nästan helt varit koncentrerade till södra Tynnered. Detta område ligger inklämt som en kil mellan radhus och villor. 500 meter västerut börjar radhus- och villakvarteren i Önnered och Fiskebäck som fortsätter ända till havet.

Norra Tynnered var förr lite stökigt i vissa delar men är nu upprustat och väldigt lugnt. En liten bit till norrut ligger Påvelund och Långedrag och i Långedrag bor några av de rikaste i Göteborg. Bara en dryg kilometer söder om dagens bilbrand börjar stadsdelen Näset som består av radhus och villor. Och det är inte vilka villor som helst, utan många av dem är väldigt fina och dyra. Jag kan lova att om ungdomsgänget skulle tända eld på en bil utanför södra Tynnered, t.ex. i ett fint villakvarter i närheten, skulle det ta hus i helvete bland de boende. Här bor många inflytelserika människor som inte stillatigande skulle se på hur pöbeln eldar upp bilar.

När det t.ex. var skottlossning vid Näsets badplats för några år sedan var det förstanyheter i tidningen ett långt tag. Men nu är det som sagt bara de boende i södra Tynnered som drabbas, och här bor det inte så många inflytelserika människor. Och dessutom verkar som sagt många boende tycka att det var en kul happening.

Mvh
Göteborgaren

http://politisktinkorrekt.info/2010/0...

Filmat 2010-06-06