lördag 5 mars 2011

Insändare: En inbjudan till statsminister Fredrik Reinfeldt

INSÄNDARE Du Fredrik sade i höstas att du tänkte bege dig ut på vägarna och besöka orter där Sverigedemokraterna har störst sympatier, för att där lyssna igenom orsakerna till detta. Jag vet inte om din turnébuss krånglar, men jag har inte fått den stora äran att höra dig knacka på min dörr. När detta sker, om det sker, ska jag med glädje förklara varför jag som förut röstade på Moderaterna, övergav partiet inför valet 2006 och inte tänker lägga min röst på partiet så länge du står vid rodret.

Jag som hade så stora förhoppningar på Alliansen. Trots att jag valde att rösta på SD 2006, så trodde jag innerst inne att detta var en engångsföreteelse i protest mot det som hände i Sverige. Jag bedrog mig, ack vad jag bedrog mig. Det som din regering nu åstadkommer kan inte ses som annat än ett misslyckande. Visst, vi har en stark tillväxt och en god ekonomi, men vi brottas ännu med en hög arbetslöshet och framför allt i ungdomsgrupperna. Utanförskapsområdena har ökat i takt, integrationsproblemen likaså och välfärdens tre kärnområden vård, skola och omsorg tvingas till ständiga nedskärningar och tappar mark jämfört med de flesta europeiska länder. Nu har du dessutom allierat dig med Miljöpartiet, ett parti som vill bedriva Europas kanske mest extrema invandringspolitik och tillsammans med dem gjort en uppgörelse som helt kommer att urholka flyktingpolitiken och detta till en kostnad av 1,7 miljarder rena pengar.

Hur mycket den fria vården och skolgången för papperslösa kommer att kosta skattebetalarna lär väl också det förbli en hemlighet, men eftersom ingen vet hur många som kommer att utnyttja den lär min egen gissning förbli att siffran i slutändan bli högre än så. Samma dag som detta förmedlas till svenska folket går din allianskamrat Göran Hägglund ut och kräver att taket på frikortet i vården höjs med 400 kronor av kostnadsskäl och i lokaltidningen SN berättas om nedskärningarna i Försäkringskassan och även dessa av kostnadsskäl. Detta är bara ett par exempel på de nedskärningar som gjorts och planeras inom välfärden, men du har fortfarande mage till och hävda att invandringspolitiken inte påverkar vår vardag och den välfärd vi finansierar med världens högsta skatter?

Jag tänker i denna artikel inte ens nämna den avsky du visar allt det som vi i Sverige under årtionden, kanske århundraden, samlats runt och lärt oss älska. Jag pratar givetvis om de traditioner, de seder och den kultur du förvägrar oss att vara stolta över. Jag tänker nöja mig med det konstaterandet att du förmodligen är den enda statschef som så öppet tar avstånd från det som man i andra länder samlas runt och är förtroende med. Tänk att jag i alla år inbillat mig att vi går till val för att rösta fram politiker som i första hand vill värna sitt eget land och dess medborgare. Nu vet jag bättre!

Om denna vägturné som du proklamerat inte blir av så har jag ett bättre alternativ som jag hoppas du nappar på. Härmed skickar jag dig en inbjudan om att följa med mig på en resa genom det Sverige du sällan eller aldrig upplever. Nu pratar jag inte om förorterna där du i sällskap med media och beväpnade säkerhetsvakter gör täta besök. Jag menar heller inte det fashionabla villaområde där du bor och frotteras med andra ekonomiskt oberoende medborgare. Nej, jag pratar om det Sverige där hårt beskattade svenskar lever och kämpar för att få sin vardag att gå ihop.

Här kommer du bl.a. att få höra berättelsen om min frus gammelmormor som gick bort för två år sedan. Under hennes sista år i livet kämpade hon med diverse sjukdomar som kostade stora pengar att hålla under schack. Pengar som hon trots ett hårt arbetsliv bakom sig inte hade råd att betala, utan fick vända sig till sina barn och barnbarn efter hjälp. Tänk om hon fortfarande var i livet och fick höra att människor som inte ens har rätt att vistas i Sverige får samma vård som hon betalade 1000-tals kronor för, helt gratis. Banne mig om inte hennes sista livsgnista hade lämnat hennes spröda kropp.

Du skulle också få höra mina egna föräldrar berätta om sin vardag. Mina föräldrar som sedan ett antal år tillbaks är pensionärer och går under kategorin fattigpensionärer. De hade inte förmånen att kunna köpa ett eget hus, utan kämpade med ekonomin för att ge oss barn en bra uppväxt. En så bra uppväxt en lågavlönad arbetarfamilj kan ge sina barn. Idag kämpar de med ekonomin och kan inte unna sig det där lilla extra ens under ålderns höst. Som de flesta äldre människor, kanske alla, så tvingas även mina föräldrar uppsöka läkare och tandläkare med jämna mellanrum. De har länge undrat över baktanken med att illegala flyktingar, eller papperslösa som du väljer att kalla dem, ska erhållas gratis vård fastän de inte betalat in en krona till den välfärd som mina föräldrar och alla i deras situation finansierat med miljontals kronor under sina levnadsår. När de fick se dig stå i tv med ett leende och förklara för svenska folket att Sveriges regering av humanitära skäl tänker frångå svensk lagstiftning och ge gratis vård till illegala flyktingar så kände de att luften gick ur dem. De sista orden är deras egna och inte mina, men var finns egentligen din humanitet när det gäller dina egna och hårt beprövade medborgare?

Under denna resa tänker jag också presentera dig för en kvinnlig bekant som blev arbetslös för dryga sex år sedan. Hon har inte funnit ett jobb då hon inte tillhör kategorin högprioriterade. Hon är kvinna, hon är svenska, har passerat 45 år och har ingen yrkesutbildning att falla tillbaka på. Jag vill tillägga att hon också är en ensamstående mamma med två söner i åldrarna 18 och 23. Bägge hennes söner saknar arbete även de och tvingas därför bo hemma i den trånga trerummare där de har varsitt sovrum medan deras mamma bäddar åt sig i vardagsrummet.

Förstår du verkligen deras ilska när de som slåss med ekonomin får höra om den generositet du visar mot människor som vistas illegalt i landet. Inte nog med det så står du också för en politik där din regering ger ensamkommande flyktingpojkar egna och möblerade lägenheter. Det har också förekommit experiment i vissa kommuner där invandrare har erhållit gratis körkort för att på det viset lättare kunna söka jobb och få jobb där körkort erfordras. Att de sedan läser i tidningar om att flyktingar och personer med invandrarbakgrund sätts i fokus när det gäller arbetsmarknaden samtidigt som arbetslösa svenskar uppmanas att söka jobb utomlands, hjälper inte deras tro på välfärdsstaten Sverige, tvärtom.

När du nu sålt ut vår välfärd för att blidka Miljöpartiet förstår jag äntligen ditt innersta syfte. Att regera och njuta av maktens sötma är mer värt för dig än att värna om de fattigpensionärer som verkligen byggt upp detta land, de arbetslösa ungdomar som borde vara landets framtid och alla de som betalat in 100 000-tals kronor till sin egen välfärd men som nu ser den sakta tyna bort till förmån för ditt mångkulturella experiment.

Jag röstade en gång på ditt parti, men vis av den vetskap om att du lett in partiet på en väg som prioriterar svenska medborgare lägre än nykomna från fjärran länder, kommer jag inte ens att överväga en röst på Moderaterna så länge ditt namn är förknippat med partiet.

Stefan K



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt