tisdag 8 mars 2011

Svenska kyrkans förste imam invigs

ISLAMISERAD KYRKA PI skrev häromdagen om imamen som anställts av den kristna Sofia församling i Stockholm. Imorgon invigs han i Svenska kyrkan. Platsen är Fryshuset. Det handlar om islamologen Othman Al Tawalbeh, född i Jordanien. Han har åtta års universitetsstudier i islamologi och – en fil mag – magisterexamen i sharialagarna och enligt Othman Al Tawalbeh är "islam är för alla tider, alla samhällen." PI grävde fram alla hans tvivelaktiga kopplingar i den förra posten.

Pressmeddelande, Fryhuset:

Välkommen till Fryshuset imorgon tisdag 8 mars kl.11.00. då svenska kyrkans förste imam Othman Al Tawalbeh börjar sitt arbete på Fryshuset.

Othman Al Tawalbeh anställs av Sofia församling för att stötta Fryshusets verksamheter och ungdomar. Han kommer att samverka med Fryshuskyrkan som sedan många år arbetar med andliga och existentiella frågor och värderingar bland unga människor. Det är ingen slump att Fryshuskyrkan och Othman Al Tawalbeh inviger sitt samarbete på den internationella kvinnodagen 8 mars.

"Jämställdhetsfrågor är bland de områden jag kommer att prioritera i mitt arbete som går ut på att träffa unga människor och ge dem stöd i deras utveckling. Jag kommer att ägna mig särskilt mycket åt ungdomar inom Fryshusets sociala verksamheter såsom Lugna Gatan, United Sisters, Brobyggarna, Exit, CIDES, Passus och Elektra. Jag kommer även att jobba med interreligiös dialog för att öka toleransen mellan människor och minska grogrunden för extremism. Självklart vill jag ge en sannare och mer nyanserad bild av islam än den bygger på extremism. Jag vill ge en bild som bygger på fred, rättvisa och solidaritet, förklarar Othman Al Tawalbeh.

Välkommen till invigningen av Svenska kyrkans förste imam på Fryshuset

Tid: tisdag 8 mars kl.11.00.
Plats: Fryshusets foajé
Mårtensdalsgatan 2-8.

För mer information kontakta Katja Wåhlström tlf 0739 50 22 02 email katja@fryshuset.se



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt