onsdag 22 september 2010

Ian Wachtmeister rådgivare åt Sverigedemokraterna

VALET 2010 Före detta grundaren av invandringskritiska partiet Ny Demokrati (NyD), Ian Wachtmeister, avslöjar nu för DN att han fungerar som rådgivare åt Sverigedemokraterna och har haft kontakt med Jimmie Åkesson under ungefär ett halvårs tid.

– Vi har talats vid några gånger och mejlar varandra. Jag kommer att ge honom råd framöver, säger Ian Wachtmeister, 77, till DN.

Ny demokrati kom in i riksdagen i valet 1991 med 6,7 procent, vilket gav dem 25 mandat. Sverigedemokraterna fick preliminärt 5,7 procent och 20 mandat, men de senaste siffrorna, med drygt hälften av förtidsrösterna räknade, pekar snarare på 5,86 procent, vilket skulle ge ytterligare ett mandat. Båda partierna fick en vågmästarroll och Ian Wachtmeister känner igen sig i situationen.

– Det är precis samma sits. Vi blev lika utmobbade då som Sverigedemokraterna blivit den här gången.

Det slutade från NyD:s del med att de fyra borgerliga partierna tvingades samarbeta med dem. För SD:s del har det dock varit kalla handen än så länge. Moderaterna har sträckt ut handen till Miljöpartiet, som dock bestämt avvisat inviten. En färsk Sifomätning visar även att majoriteten av MP-väljarna är emot ett sådant samarbete. Endast 34 procent var positiva till det. Wachtmeister ger även lovord till SD:s riksdagsgrupp och Jimmie Åkesson.

– Den riksdagsgrupp som Sverigedemokraterna får är betydligt mer disciplinerad än den vi hade, med ett par tre stolpskott. Jag har talat med Jimmie Åkesson som jag tycker är en väldigt bra person.

På frågan vilka råd han gett till Jimmie Åkesson svarar han:

– Jag har till exempel sagt om deras tidigare krav på invandringsstopp: Säg i stället att man ska ha arbetskraftsinvandring som man hade fram till 1980! Jag vet inte hur mycket de lyssnade på mig, men de ändrade sig ju i alla fall.

Åkesson bekräftar att han fått goda råd från den före detta NyD-partiledaren:

Han har erfarenheter som jag ännu inte har. Han har förberett mig mentalt för det tryck som skulle komma, inte minst det mediala. Jag skulle inte ha klarat de senaste dagarna utan de råden.

Relaterat

SVT Debatt: Ian Wachtmeister: Reinfeldt kommer tvingas samarbeta med SD

Ovanstående video är från TV4-programmet ”Efter tio”, den 22 oktober 2009, där Ian Wachtmesiter deltog för att tala om sin nya bok ”Rebellerna”, men samtalsämnet glider in på Sverigedemokraterna.

PrintFriendly Share/Bookmark



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt