torsdag 16 september 2010

Unga kriminella klagar på höga skadestånd

SKADESTÅND Många ungdomar som begår brott döms också samtidigt till höga skadestånd. Detta är nu något som SvD verkar uppleva som ett problem, och man låter 21-åriga Ahmed, som egentligen heter något annat, berätta om de stora svårigheter han nu har efter sammanlagt sex år i fängelse och över en miljon i skulder efter skadestånd.

Flera aktuella rättsfall finns där unga riskerar att dömas till höga skadeståndsbelopp till följd av exempelvis skolbränder. Juristen Claes Hjalmarsson, som företräder flera försäkringsbolag, tycker ungdomarna "offras".

Ahmed, vars sex år i fängelse är resultatet av olika brott, har efter den senaste domen för grov misshandel alltså över en miljon i skadestånd.

Vart jag än går; höger, vänster, rakt fram så är det stopp, säger han. Det här påverkar mig så in i helvete. Det är omöjligt för mig att äga någonting och jag kan inte jobba utan att pengarna tas ifrån mig.

Vad offren för Ahmeds framfart anser om hans "svåra ekonomiska situation" tas inte upp i artikeln.

SvD

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt