RUTTEN JOURNALISTIK Blaskan för inbördes beundran, Resumé, känd som starkt fientlig till Sverigedemokraterna, gör ytterligare ett bottennapp i dagens tidning. Med en krigsrubrik som ”Inga pengar från SD” och med underrubriken "Resume.se avslöjar: Reklamfilmerna rullar i TV4 – trots att pengarna dröjer", är tanken att man som flyktig läsare ska förledas att tro att Sverigedemokraterna har gjort något fel. Att partiet inte vill eller kan betala TV4. Men ingenting kunde vara längre från sanningen.
PI visste först inte om man skulle skylla på ungdomligt oförstånd när den unga "journalisten" Fredrik Thambert, nyss fyllda 25 år och boendes på Söder i Stockholm, vinklar sin artikel på det sätt han gör, eller om chefredaktör Viggo Cavling stod bakom ryggen på honom med åsiktspiskan i högsta hugg.
Men vid närmare efterforskning är slutsatsen glasklar, Fredrik Thambert är nämligen med i Facebook-gruppen "Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack" som skapats av vänsterpartisten Zana Hussan. Fredrik är med andra ord ohederlig i sin journalistik på grund av sina högst personliga politiska åsikter.
Det så kallade avslöjandet, dvs. att SD inte har förskottsbetalat sina reklamspottar, faller däremot platt till marken när det visar sig att a) SD har ett kontrakt med TV4 som inte stipulerar förskottsbetalning, och b) SD ämnar betala den 9 september – helt enkelt för att det är först då det är förfallodag!
Vilket scoop, Fredrik Thambert!
Läs detta löjeväckande "avslöjande" och begrunda hur journalistiken lyckas med nya bottennapp varje dag – är detta Resumés "finest moment"?:
Inga pengar från SD
Resume.se avslöjar: Reklamfilmerna rullar i TV4 – trots att pengarna dröjer
Sverigedemokraternas reklamfilm började sändas i TV4:s nischkanaler igår. Men Resume.se kan nu avslöja att partiet ännu inte har betalat, trots att förskottsbetalning krävs [PI: lögn!]. Ändå fortsätter filmen att visas som planerat.
TV4 sänder – trots att pengarna dröjer
TV4 har som regel att förskottsbetalning krävs om kunden köper reklamspottar direkt av kanalen, utan att en mediebyrå finns med som mellanhand. Enligt en högt uppsatt källa inom kanalen ska de annonsörer som inte har betalat i förskott bli av med hela sitt planerade köp av spottar.
Men i fallet med Sverigedemokraterna , som inte har någon mediebyrå, tänker TV4 fortsätta visa filmerna trots att de inte har betalat.
– Alla avtalen ser olika ut, och vi diskuterar inte hur de enskilda uppgörelserna ser ut. Men det är alltid så när man sysslar med affärer att det finns ett regelverk och sen måste man föra en dialog med kunderna, säger Gunnar Gidefeldt, marknadschef på TV4.
Enligt Erik Almqvist, pressekreterare på Sverigedemokraterna, kommer partiet att betala om två dagar.
– Fakturan går iväg den nionde.
Har ni betalat något i förskott?
– Nej, hela summan går iväg då.
Hur kommer det sig?
– Det är det förfallodatum som de har angivit.
Den här veckan går deras reklamfilm i TV4 Fakta och TV4 Sport. På fredag går den upp i huvudkanalen. Den version som visas är den självcensurerade filmen som släpptes efter att den första blev stoppad. Enligt Erik Almqvist kan det bli aktuellt att kräva kompensation av Fyran.
– De har brutit kontraktet. Då kanske de är skyldiga kompensation eller något åt det hållet. Men spottarna i sig får man betala för och det tycker jag är rimligt, säger han.
Fredrik Thambert
fredrik.thambert@resume.se
Viggo Cavling, mannen som har gett sjukdomen grandiositet ett ansikte, och som anser att pressfrihet bara är till för eliten, har bland annat skrivit följande rader:
En av tio svenskar är med andra ord fullblodsrasister. Med dessa siffror i ryggen borde Jimmie Åkesson inte vara utanför riksdagen utan landets tredje största parti. SD:s problem är att de inte får ut sitt sjuka budskap i etablerade medier. När svenskarna ska rösta är de stora traditionella medierna fortfarande ankaret. Vad som sägs i de direktsända tv-debatterna är sjukt avgörande.
På samma sätt är jag övertygad om att den politiska tv-reklamen kommer att ha stor betydelse. De mest framgångsrika kommer att bli de partier som struntar i hjärnan och går rakt mot hjärtat. SD-filmen visualiserar det en tredjedel av befolkningen känner när de svarar på SOM-institutets frågor. Jag är glad att filmen inte ska visas i TV4 eftersom jag är övertygad om att det är dåligt för SD.
När jag ser Sverigedemokraternas reklamfilm förstår jag varför jag avskyr partiet så mycket.
Varför passerar då SD-filmen mitt och Resumés filter? Jo, jag är övertygad om att våra 80 000 läsare är mer vakna än Schermans miljoner.
Att Politiskt Inkorrekt, med stormsteg, har passerat Resumé vad beträffar antalet besökare måste svida. Eller hur Viggo?
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt