måndag 30 augusti 2010

Alliansens strategi för bättre integration

VALET 2010 Alliansen presenterade idag 9 punkter för jobb, språkkunskaper och företagande i integrationspolitiken. Det handlar om att fortsatt förbättra SFI, utveckla instegsjobben, rådgivning och mentorskap samt att utvärdera och förstärka nystartskontoren. Man vill öka resurserna till skolor i utsatta områden och även skapa särskilda nystartszoner.

1. BONUS TILL BRA SKOLOR I UTSATTA OMRÅDEN
Om skolan ska kunna vara en murbräcka för integrationen måste skolorna i utsatta områden vara de bästa skolorna. Nyanlända elever behöver uppmärksammas särskilt. Inriktningen ska vara att eleverna ges förutsättningar till individuellt anpassat stöd och snabb inlärning av samtliga ämnen. För att kunna sätta in rätt stöd och undervisning måste skolorna genomföra mer omfattande och grundligare kartläggning av nyanlända elevers tidigare skolbakgrund och kunskaper.

Vi föreslår att det införs en tillfällig bonus till skolor i utsatta områden för att stimulera till resultatförbättringar. Bonusen ska utformas så att den belönar de skolor som uppvisar de största mätbara resultatförbättringarna, exempelvis på nationella prov. Satsningen bör avgränsas till ett antal skolor inom ramen för de stadsdelar (idag 38 stycken) som omfattas av så kallade lokala utvecklingsavtal. Satsningen, som ingår i Alliansens utbildningspaket, omfattar 20 miljoner kronor per år från 2012 och totalt 60 miljoner kronor under mandatperioden.

2. FORTSÄTT FÖRBÄTTRA SFI OCH INFÖR SFI-PENG
Goda kunskaper i svenska är viktig för möjligheten att få jobb och integreras i samhället. För att förbättra resultaten i SFI-undervisningen har alliansregeringen genomfört ett stort antal reformer. Detta arbete måste fortsätta. Inte minst är det viktigt att undervisningen blir mer flexibel och individuellt anpassad i tid och form för att till exempel kunna kombineras med yrkesarbete. Integrationen med arbetslivet är viktig, det måste därför vara möjligt att i högre utsträckning än idag läsa yrkesinriktad SFI.

Vi vill fortsätta satsa på SFI-lärarnas kompetens, då många av dem saknar formell behörighet i ämnet svenska som andra språk. Vidare saknade en relativt hög andel av lärarna i SFI en pedagogisk högskoleexamen läsåret 2008/2009. Satsningen ingår i Alliansens utbildningspaket. Valfrihet inom SFI-undervisningen gynnar flexibilitet och individuell anpassning. Ett viktigt steg har tagits genom att folkhögskolor fått möjlighet att erbjuda SFI. Vi vill nu gå vidare och efter utredning införa en SFI-peng, med syfte att öka möjligheten för den som ska gå utbildningen att välja den anordnare som bäst uppfyller de egna behoven. Vi vill också öppna upp för fler aktörer att erbjuda SFI.

3. UTVIDGAD SAMHÄLLSINFORMATION
Från den 1 december 2010 ska nyanlända flyktingar, skyddsbehövande och deras anhöriga som har rätt till etableringsinsatser delta i samhällsorientering. Samhällsorienteringen ska förmedla vikten av grundläggande värden som demokrati och alla människors lika värde. Den ska också ge tydlig information om den enskildes rättigheter och skyldigheter. Vi vill också att samhällsorientering ska erbjudas även till dem som invandrar till Sverige men som inte har rätt till etableringsinsatser. Målgruppen innefattar bland annat dem som arbetskraftsinvandrar eller anhöriginvandrar. Insatsen uppgår till 40 miljoner kronor från och med 2012 eller totalt 120 miljoner kronor under kommande mandatperiod.

4. FÖRSTÄRK INSTEGSJOBBEN
Det som händer under första året i Sverige har avgörande betydelse för den fortsatta integrationen och möjligheterna att etablera sig på arbetsmarknaden. Instegsjobben är en skräddarsydd åtgärd för att snabbt hjälpa nyanlända invandrare att få in en fot på arbetsmarknaden samtidigt som de lär sig svenska. Antalet personer i instegsjobb har ökat varje månad sedan reformen infördes men de är fortfarande för få. Att kombinera SFI-undervisning med ett arbete är ibland svårt.

Det arbete som pågår för att göra SFI-undervisningen mer flexibel i tid och form är därför viktigt. När det nya systemet för etablering av nyanlända invandrare träder i kraft kommer de nya lotsarna att kunna hjälpa till att främja instegsjobb. För att ytterligare främja instegsjobben föreslår vi nu att lönesubventionen för arbetsgivare som anställer personer i instegsjobb höjs från 75 procent till 80 procent och att täckningen för företagens kostnader för handledning höjs. Kostnaden för detta bedöms bli 50 miljoner kronor per år från 2011. Totalt satsas 200 miljoner kronor under mandatperioden. Villkor för lön och övriga förmåner för instegsjobb ska vara desamma som för nystartsjobb.

5. BEHÅLL RUT OCH ROT
Genom RUT- och ROT-avdraget har Alliansen skapat flera positiva effekter för företagandet och sysselsättningen. Inte minst gäller det för många människor från andra länder som tidigare helt saknat eller haft mycket svag förankring på svensk arbetsmarknad. Det handlar dels om nya marknader inom servicesektorn som har öppnats upp för fler och växande företag, dels om svarta arbetstillfällen som nu blivit vita. Alliansen vill därför behålla RUT- och ROT-avdragen också under kommande mandatperiod.

6. SÄNKT TJÄNSTEMOMS FÖR RESTAURANGER
Tjänstesektorn är arbetsintensiv och är både en bra och vanlig väg in i arbetsliv eller företagande för många människor. För att underlätta för företagande och jobb i branschen har Alliansen som reformambition att sänka momsen på restaurang- och cateringtjänster från dagens 25 procent till samma nivå som för livsmedel, som i dag är 12 procent. En sänkt tjänstemoms ger sänkta kostnader som i sin tur skapar möjligheter till nyanställningar och nya jobb. Förslaget bedöms leda till att den varaktiga sysselsättningen ökar med cirka 8 000 helårsarbetskrafter. Inte minst för ungdomar och invandrare skapas därmed fler möjligheter till jobb.

7. UTVECKLAD RÅDGIVNING OCH MENTORSKAP
Ofta är det snarare informella än formella hinder som gör det svårt för invandrare att komma in i arbetslivet eller att etablera sig som företagare. Genom att ge tillgång till mentorskap och rådgivning kan många utmaningar övervinnas som annars riskerar att försvåra för möjligheten till eget arbete eller att förverkliga en idé som egen företagare. Vi vill göra en bred insats för bland annat information och rådgivning riktad till främst små och medelstora företag. Ett särskilt uppdrag ges också för rådgivning och mentorskap rörande invandrares företagande, inklusive information om mikrolån. Satsningen på utvecklad rådgivning och mentorskap omfattar cirka 30 miljoner per år från 2011 och totalt under mandatperioden cirka 120 miljoner kronor.

8. FORTSÄTT MED NYSTARTSKONTOREN
Hösten 2008 startade ett försök med nystartskontor på nio platser i landet. Nystartskontoren är så kallade one stop-shops där den sökande ska kunna få all den kunskap och hjälp han eller hon behöver från myndigheter, kommun och rådgivningsaktörer för att kunna starta ett företag. Kontoren har etablerats i kommuner eller stadsdelar präglade av stort utanförskap i form av exempelvis låg förvärvsfrekvens, stor andel invånare beroende av försörjningsstöd samt högt ohälsotal. I många sådana områden är personer med utländsk bakgrund överrepresenterade och inflyttningen av nyanlända invandrare stor. Vi vill att satsningen på nystartskontor fortsätter.

9. INFÖR NYSTARTSZONER
I flera länder finns det system med särskilda stöd för utsatta urbana områden. I USA finns så kallade Empowerment Zones och i Frankrike Zones Franches Urbaines. I Sverige finns kring de flesta stora och medelstora städerna områden som kännetecknas av låg förvärvsgrad, stort beroende av försörjningsstöd och stort utanförskap. Det finns visst forskningsstöd för att särskilt stöd till utsatta områden har positiva effekter på arbetsmarknaden. Vi vill undersöka möjligheten att pröva nystartszoner i Sverige. Den exakta utformningen ska utredas. Vår tanke är att i socialt utsatta områden erbjuda företag upp till en viss storlek skattelättnader i form av reducerade skatter och arbetsgivaravgifter. Detta om de är etablerade, bedriver verksamhet och anställer i området. En tänkbar konstruktion kan vara att beskattningen av vinster tas bort upp till en viss nivå och därefter ökas skattebefrielsen i förhållande till antalet nyanställda.

FAKTA: ZONES FRANCHES URBAINES
I Frankrike har man infört skattebefriade zoner i vissa särskilt utsatta områden. Zonerna har valts ut utifrån storlek (minst 10 000 invånare), arbetslöshet, andelen personer under 25 år, utbildningsnivå och invånarnas skattekraft. Företag med högst 50 anställda får reducerade skatter och arbetsgivaravgifter. Reglerna är utformade för att klara Kommissionens definition av mikroföretag, små och medelstora företag. Beskattning av vinster är borttagen upp till en viss nivå och därefter ökas skattebefrielsen i förhållande till antalet nyanställda.

Företagen erbjuds följande:
• Inga arbetsgivaravgifter (max 5 år)
• Ingen vinstskatt upp till en viss nivå (max 5 år)
• Ingen fastighetsskatt för fastigheter belägna i regionen (max 5 år)
• Inga sociala avgifter (max 5 år)

Som villkor för nedsättningarna finns krav på att 20 % av de anställda ska vara bosatta i utpekade zoner.

Alliansen, där PDF kan laddas ned
Expressen

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt