Anders Königsson jobbar som frilansare på Sveriges Radio och har bland annat gjort sportjournalistik åt SR P4 och varit resereporter åt P3:s program Planet. Nu har det framkommit att han varit ”otrogen”, han har nu varit med och producerat Sverigedemokraternas reklamfilm inför valet i september. Detta är en uppgift som ej är känd hos SR sen tidigare.
– Vi har 3500 leverantörer. Det är lite knepigt att uttala sig om detta när jag inte är bekant med fallet säger programdirektör Bo Löfdahl till Resumé
Men principiellt har Bo Löfdahl en åsikt:
– Om vi samarbetar med en person som har värderingar som inte stämmer överens med den demokrati vi ska försvara så ska vi inte arbeta med den personen.
Sveriges Radios public service-uppdrag innebär att företaget ska verka för ett demokratiskt samhälle.
Företaget ska vara neutralt till alla politiska partiet. Enligt Björn Löfdahl kan SR:s medarbetare inte bevaka valet över huvud taget om de är politiskt aktiva. Och i synnerhet inte om det gäller Sverigedemokraterna.
– Vi kan inte ha medarbetare i vår produktion som har värderingar som strider mot demokratin, säger Löfdahl, men poängterar att han inte vet hur det ligger till i det aktuella fallet.
Ska du ta reda på det?
– Det kommer vi att göra.
Har du sett filmen?
– Ja. Det är en film Sveriges Radio inte kan visa upp. Den strider mot vårt demokratiska uppdrag. Finns de här värderingarna hos personen så är det ett problem för oss.
Anders Königsson säger att han inte delar SD:s värderingar.
– Jag hade lika gärna kunnat göra en film för moderaterna eller vänsterpartiet. Filmens budskap är inget jag står bakom. Jag har bara gjort ett jobb.
Efter en stund ringer Bo Löfdahl upp igen, och har då kontrollerat Anders Königssons engagemang i företaget:
– Han har medarbetat, men är inte så nära knuten till oss. Och vi har inte planerat att lägga något på honom i framtiden.
Bo Löfdahl hänvisar också till den politiska karantän alla SR-medarbetare lever under i samband med val.
– I det ögonblick han blir så förknippad med en politisk reklamfilm påverkar det hans trovärdighet och då påverkar det vår trovärdighet.
För Jan Scherman, vd för TV4-gruppen rådde det aldrig någon tvekan om Sverigedemokraternas reklamfilm skulle sändas eller ej:
–Alla partier har valt att acceptera de regler och principer som vi har satt upp. Nu kan jag konstatera att ett parti brutit mot detta i form av Sverigedemokraterna, säger Jan Scherman.
– Jag konstaterar att Sverigedemokraternas reklamfilm både är hets mot folkgrupp och bryter mot demokratiprincipen. Så det var inget särskilt komplicerat beslut som ansvarig utgivare.
Ursprungsartikel
Källa: Fria Nyheter