söndag 22 augusti 2010

Dansk författare skriver bok om extrema Sverige

Det offentliga Sverige kräver total tystnad från sina medborgare i känsliga frågor och de få som vågar lufta sina åsikter stämplas som fördomsfulla. Ändå är det just fördomar som driver svenska journalister när de skriver om fenomen som Danmark och Sverigedemokraterna. Det menar den danske författaren och kolumnisten Mikael Jalving, som just nu skriver en bok om det han kallar "extremernas Sverige".

Från mina egna resor i Sverige i samband med min kommande bok om Sverige i dag upplever jag hur Sverige från att en gång ha varit ett kulturellt och socialt sammanhållet land med ett förhållandevis homogent folk under den senaste generationen har förvandlats till ett extremernas land.

Så skriver Javling i en artikel på Newsmill. Det konforma samförståndet och åsiktsintoleransen ger enligt honom i en rasande fart upphov till ständigt nya extrema tendenser i det nya Sverige. Potentiellt explosiva konflikter bubblar under ytan.

"Sverige möter jag är ett mycket annorlunda Sverige än vad jag hört om som barn. Ibland tror jag knappt mina egna ögon och öron, men jag försöker att låta materialet tala sitt eget språk," skriver Javling om sin kommande bok.

"Alla länder genomgår utveckling, det tror jag vi alla kan enas om. Men i fallet Sverige påminner det snarare om avveckling."



Ursprungsartikel
Källa: Fria Tider