tisdag 19 april 2011

Muslimska fotbollsspelare i Gefle rullade fram bönemattan

ISLAMISERINGEN Muslimerna Yussif Chibsah och Zakaria Abdullai spelar i Gefle. Efter vinstmatchen mot Örebro rullade de fram bönemattan i arenans korridorer och lade sig för att be – med en kompass som pekade ut åt vilket håll Mecka ligger.

- Vi är muslimer och ber därför fem gånger om dagen. Den fjärde bönen skulle vi ha bett när vi spelade så vi tog två nu, säger Chibsah.

- Bönerna är väldigt viktiga för mig. Ingen människa är perfekt, men alla måste hålla fast vid sin tro. Jag försöker följa islams regler. Ibland ber jag före träningarna, säger Chibsah.

Vilket är det konstigaste stället du tvingats be på?

- I Göteborg, efter Häckenmatchen, fick jag lägga mig utanför arenan. Det fanns inte tillräckligt plats vid omklädningsrummet. Så var det i Kalmar en gång också, på deras gamla arena.

Målskyttarna var Andreas Haddad (1 mål) och Jonas Lantto (2 mål).
Däremot fick Yussif Chibsah en varning, berättar en fotbollstipsare.

Expressen



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt