torsdag 7 april 2011

Slöjbeklädd elev nekades praktik polisanmäler

MALMÖ I januari nekades en högstadieelev iklädd slöja praktik på en frisersalong, vilket anmäldes till DO. Då slutade det med att salongen friades i Arbetsdomstolen. Nu är det dock dags igen. En slöjbeklädd gymnasieelev blev hemskickad från en frisersalong hon skulle praktisera på.

17-åriga Rayan Abdel Rahman går första året på gymnasiet och var klar för praktik på en frisersalong i centrala Malmö. Vid första besöket kördes hon dock ut.

– Ägaren kollade snett på mig och sa att hon inte tog emot folk i slöja. Sen skällde hon ut mig inför kunderna och skrek att jag inte hade något där att göra, berättar hon.

– Hon var väldigt hotfull och gick emot mig. Jag blev rädd och backade tillbaka, säger hon och är chockad över det som hänt.

Rayan har nu polisanmält salongen för olaga diskriminering. Hon tog det så hårt så att hon dessutom valde att stanna hemma från skolan några dagar.

– Jag mådde jätteilla och började gråta när jag kom hem. Jag har aldrig förut blivit illa behandlad för att jag bär slöja, säger hon.

Ägaren till salongen, Vicky Sjöberg, anser inte att hon gjort något fel.

– Rayan skulle ha skrämt iväg alla kunder med sin slöja, säger hon.

– Jobbar man på en salong måste man visa sitt hår. Här får man heller inte ha keps eller mössa. Jag har aldrig sett en frisör i slöja, säger hon.

Något Rayan inte håller med om.

– En frisör jobbar med händerna. Alla har rätt att få jobb och praktik oavsett hur man ser ut eller vart man kommer ifrån, säger hon.

Sjöberg å sin sida säger att det inte är hennes fel om Rayan blir ledsen och poängterar att hon driver en liten salong och att hon måste tänka på kunderna.

Rayans mentor, Lena Fågelberg, säger sig ha blivit vansinnig då hon fick reda på det inträffade och påstår att hon aldrig någonsin varit med om att en elev behandlats så här av en praktikplats.

– Rayan är en sådan tjej som skulle kunna gå i bräschen för att vi alla kan acceptera varandra oavsett utseende. Det är viktigt att vi markerar från skolan att detta är åt skogen, säger hon.

Rektor Kerstin Frenning på Rönnens gymnasium uppger att skolan avslutat samarbetet med salongen och att Rayan har erbjudits stöd och samtal av skolans kurator.

– Vi håller handledarutbildningar för arbetsgivare som tar emot våra elever. De får lära sig att möta unga människor, hantera kulturskillnader och att lösa konflikter, säger Kerstin Frenning.

Sydsvenskan



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt