ISLAMIST I RIKSDAGEN Som de flesta vet vid detta laget sitter det en islamist i riksdagen, Abdirisak Waberi, invald för Moderaterna. Han är även rektor för den muslimska friskolan Römosseskolan i Göteborg vilken var i fokus när polisen grep de nu friade terroristmisstänkta i höstas dvs i moskédelen. En som däremot blivit terrordömd är en av somalierna, Mohamoud Jama, som tidigare gått på Römosseskolan. Waberi är också ordförande i organisationen Sveriges Islamiska skolor. Fram till valutgången var han ordförande i Islamska Förbundet, där man även återfinner delar av ledningen för mycket tvivelaktiga SUM (Sveriges Unga Muslimer).
Waberis åsikter överensstämmer till punkt och pricka med sharia. Han propagerar bl.a. aktivt för att kvinnor inte ska ta män i hand, att det är ok för mannen att slå sina fruar, för att alla kvinnor ska ha slöja på sig, för att muslimer enbart ska äta halal-kött (och dessutom "ha rätt till" att få det serverat överallt), för att män och kvinnor inte ska få befinna sig i enrum med varandra, och för att man inte ska få lyssna på "musik som man kan dansa till". Dessutom arbetar han aktivt för att alla muslimer i Sverige ska följa denna "enda korrekta tolkning av islam", som han kallar den.
Delar av detta bekräftas i den numera ökända intervjun med honom för RFSL:s räkning betitlad ”Med koranen i klassrummet”. Den intervjun finns återgiven i sin helhet längst ned i denna post.
Waberi har även i Evin Rubars TV-dokumentär "Slaget om muslimerna" framfört åsikten att ett islamiskt samhälle är det ideala och att helst av allt vill leva i ett sådant samhälle. I dokumentären säger han också att det är fel om muslimska kvinnor väljer att leva i samhället utan att dölja sig med slöja. På Evin Rubars direkta fråga om Waberi tar avstånd från den islamistiska hatpredikanten Yusuf al-Qaradawis åsikt att det är tillåtet att slå sin hustru svarar han "inte helt och hållet".
Sammanfattning av TV-dokumentären
Motionen
Nu sitter denne man i Sveriges riksdag. I höstas skrev han en motion där han beklagar sig över rasismen mot muslimer, för varken han eller andra muslimer har ju gjort eller sagt något fel. Motståndet kommer från tomma intet, enligt hans retorik.
Motion 2010/11:K413 Kamp mot rasism
MER INFORMATION
Behandling av 2010/11:K413
MOT201011K413 (48 kbyte)
Motion till riksdagen
2010/11:K413
av Abdirizak Waberi (M)
Kamp mot rasism
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om vikten av att bevara Sverige från rasism.
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att genomföra en upplysningskampanj om människors lika värde och mänskliga rättigheter.
Motivering
Det svenska samhället är ett av världens mest öppna samhällen som bevarats tack vare en fredlig historisk process. Det kännetecknas av frihet, jämlikhet, tolerans, öppenhet och ett tillåtande, hjälpande samhälle. Det geografiska läget och klimatet har resulterat i att folk har vandrat till och från Sverige under årens lopp. Fenomenet att immigrera eller emigrera är inte något nytt i den mänskliga historien. Vi människor har rört på och förflyttat oss på grund av olika anledningar. I modern tid så har det svenska samhället erfarit detta fenomen med den stora utvandringen till USA.
Sverige har också varit ett land dit många människor har sökt sig till, också det av olika anledningar. Samspelet mellan de som immigrerar och de som tar emot har ibland varit komplicerat men det har alltid skett med en inneboende känsla av att acceptera, välkomna, ta emot och minska på det som skiljer människor åt. Samspelet har koncentrerat sig kring att fokusera på det som förenar. Det är så vår världskultur har utvecklats och bidragit till den mångfald som vi har idag och som vi uppskattar just för det den symboliserar- att vi människor är uppfinningsrika och skapande.
Men det finns de som vill inskränka denna rikedom och reducera vår kapacitet att acceptera det andra och omfamna det nya. Det finns de som inte klarar av att se mångfalden på grund av en brist i sin människosyn och således vill utesluta det andra eller helst undanröja det. Vi har sett det värsta scenariot av sådan "undanröjning" under andra världskriget kan det sägas, men min övertygelse är att dessa tankar och scenarier har börjat långt innan dess. Dessa avskyvärda och grymma undanröjningar skulle inte ha kunnat utföras utan medhjälp från den tysta majoriteten som under årtionden accepterade förlöjligandet, kränkningen och bortstötandet av de judiska befolkningsgrupperna. På liknande sätt skulle inte de rasistiska rörelserna i USA ha florerat om majoriteten inte sanktionerade den.
Idag härjar en vind av rasism, hat och fientlighet i Sverige. Den kan åstadkomma stor skada och förstöra vårt samhälle som är byggt på jämlikhet, respekt, förståelse och tolerans. Vi behöver uppmärksamma den tysta majoriteten som är nyfikna, som möter nya kulturer och människor med nyfikenhet och öppenhet.
Om majoriteten är tyst och glömmer vad man tidigare åstadkommit för öppenhet genom att ge utrymme för extrema åsikter och en förenklad verklighetsbild kan man få grupper som står mot varandra och ett splittrat samhälle.
Rörelser som undergräver människors lika värde har en teoretisk retorik som de lindar sitt hat med. De tar inte hänsyn till det mångfasetterade samhälle som vi lever i. Det kan vara en rasteori mot icke-européer, eller en konspirationsteori som i fallet mot judarna. Det kan också härröra ekonomiska teorier att vissa grupper enbart är till ekonomisk belastning eller är kulturellt mindre värda.
Det kulturarv och de traditioner som finns i Sverige är alla svenskar stolta över. Vi även välkomnar de nya kulturer inom den mångfald som berikar våra sinnen och erfarenheter. Tillsammans kan vi vända på dessa destruktiva krafter. Regeringen bör därför undersöka möjligheten till en nationell upplysningsinsats som upplyser om den fara som kan drabba samhället och som kan förstöra de gemensamma värderingar vi har när mänskliga värdena frångås. Detta arbete bör riktas främst mot skolan i och med att dessa rörelser riktar sig till ungdomar när de är mest sårbara och påverkbara.
Stockholm den 21 oktober 2010
Abdirizak Waberi (M)
Riksdagen
Intervjun i RFSL:s tidning
Bidrar er skola till att integrera eleverna svenska samhället?
– Ja, säger Abdirisak Waberi utan att tveka. Här får de uttrycka sin identitet. Vilken kommunal skola ordnar bönestunder för muslimer? Här blir ingen slagen för att man bär slöja. Ingen blir mobbad på grund av sin hudfärg eller religiösa tro.
Undervisningen i islam leds av Imamen, en muslimsk läromästare. Samma Imam leder varje dag bönestunden som elever är välkomna till. Abdirisak Waberi berättar att ingen SO-lärare undervisar om islam i ämnet SO. Däremot får eleverna undervisning de andra religionerna som kursplanen i SO tar upp.
– Barnen kan mer om islam än sina SO-lärare. Dessutom fi nns rena felaktigheter i böckerna. Det är torftiga sidor om islam, konstaterar Abdirisak Waberi.
Islamiska skolan i Gårdsten undervisar alltså om islam två timmar i veckan. Det är betydligt mer tid än vad andra skolor ägnar åt islam. Bland annat handlar undervisningen om islams syn på jämställdhet. Ett synsätt som inte alls stämmer överens med värdegrunden för den svenska skolan.
Ni undervisar bland annat om att mannen enligt Koranen får ha fl era hustrur?
– Ja, mannen kan ha fyra hustrur, säger Abdirisak Waberi och visar pedagogiskt med handen.
Men följer ni då värdegrunden för den svenska skolan?
– Vad är värdegrunden? frågar Abdirisak Waberi.
Jag räcker över en sammanfattning från Skolverket: De värden som lyfts fram och som skolan ska gestalta och förmedla är: Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta".
– Vi har inga problem med värdegrunden, konstaterar Abdirisak Waberi när han läst igenom.
Jag visar honom debattartikeln "Inför totalt stopp för nya religiösa friskolor" från DN debatt.
– Det pågår ett krig mot islam. Moskéer, skolor och till och med fotbollsklubbar är måltavlor. Rasism och okunnighet finns inom alla partier, säger han.
Han menar att de konfessionella inslag som folkpartiet talar om är ett mångtydigt begrepp som knappast stämmer överens på ämnet skolans val – islam.
– Vi förmedlar kunskap i skolans val. Vi berättar om mainstreamislam. Vi säger inte vad barnen ska tycka och tänka. Då skulle vi hamna i konflikt med föräldrarna. Det är inte meningen att man skall tappa viljan och följa prästen. Det finns inte i islam. Vi lär barnen att de ska ha ett kritiskt synsätt till islam.
Abdirisak Waberi som även är moderat politiker i stadsdelsnämnden Lärjedalen, anser att de kontroller som folkpartiet efterlyser i artikeln även bör göras på kommunala skolor.
– Det finns rasistiska lärare på alla skolor.
Abdirisak Waberi påpekar att islams syn på relationen mellan man och kvinna bara är en liten del av undervisningen i skolans val.
– Vi undervisar också om att Koranen säger att människorna ska leva i fred med varandra och om att det är förbud att ge kvinnor lägre lön för att de är kvinnor.
Vad tycker du själv om den muslimska traditionen som ger mannen möjlighet att ha fyra hustrur?
– Mitt mål är att höja moralen. Är man gift med en kvinna så ska man hålla sig till denna. Otrohet orsakar så mycket lidande. Om man har fyra hustrur måste man kunna behandla alla lika. Man måste kunna ge alla lika mycket kärlek och man måste kunna försörja fyra kvinnor.
Varför får inte kvinnan gifta sig med fyra män?
– Gud har bestämt så och gud vet vad som är bäst för människan. Mannen klarar av att ge kärlek till fyra kvinnor, men jag tror inte att kvinnan har den kärlek som krävs för att vara med fyra män. Dessutom – om kvinnan är med fyra män vet hon inte vem som är fader till barnen. Bara ett DNA-test kan ge svaret.
Varför inte göra DNA-test som vi kan i vårt moderna samhälle?
– Vi kan inte göra om Koranen för att vi har fått DNA-test. Vi gör inte om Astrid Lindgrens böcker för att hon har dött heller.
Enligt muslimsk tradition ska mannen alltså försörja familjen. Är det fortfarande så?
– Ja. Men ibland vill kvinnan delta. På grund av samhällsförhållandena är hon ofta tvungen att arbeta för att inkomsterna ska räcka till.
Abdirisak Waberi tillägger att enligt muslimsk tradition har mannen inte heller tillgång till kvinnans eventuella förmögenhet.
– Vid skilsmässa tillhör huset och barnen kvinnan. Kvinnan har då ingen skyldighet att försörja barnen. Det ska mannen göra.
Så vem ska byta blöjor och mata barnen efter skilsmässan?
– Det är detaljer, säger Abdirisak Waberi och slår ut med armarna. Vi talar om valmöjligheter. Enligt Koranen får mannen och kvinnan välja vem som ska ta hand om barnen. Vårdnadsfrågan avgörs i domstol.
Abdirisak Waberi säger att man och kvinna är lika, men har olika roller. Själv har han fem barn. Han berättar att han nyligen ställde in arbetet för att vara hemma en dag när barnen var sjuka. Men han har aldrig varit föräldraledig en längre period.
– Jag älskar mina barn något oerhört. Om min fru skulle dö idag skulle barnen missa mycket som jag inte kan ge dem.
Islam talar om ledarskap i familjen. Hur ska beslut fattas i relationen?
– Min åsikt är att mannen är den starka personen i relationen. Han styr relationen och kvinnan står som bas. Mannen styr också för det mesta barnens religiösa liv.
Abdirisak Waberi säger att mannen enligt islam får gifta sig med en kvinna som tillhör en annan religion, men en muslimsk kvinna måste alltid ingå äktenskap med en muslimsk man. Mannen anses ha kraft nog att styra sin och barnens tro, även med exempelvis en kristen hustru.
Abdirisak Waberi säger sen att kvinnan bör styra lika mycket som mannen. Han förfäras över hur kvinnor behandlas i samhället:
– Fortfarande är kvinnan ett offer. Hon våldtas och får lägre lön än mannen. Islam ser allvarligt på brott mot kvinnan och på brott i allmänhet.
Budskapet i Koranen om att mannen har rätt att slå sin kvinna är ett av de mer omtvistade. Abdirisak Waberi uppehåller sig länge kring ämnet. Han säger att enligt Koranen ska mannen vid en konflikt med sin hustru först prata med kvinnan och sluta ha samlag med henne. Först sen får han slå henne.
– Så står det i Koranen. Men det gäller inte om makarna träter om vem som ska köra barnen till fotbollsmatchen utan om kvinnan har begått äktenskapsbrott. Och det står slå, inte aga, understryker Abdirisak Waberi.
– Men det har aldrig hänt att Muhammed har slagit en kvinna. När vi är osäkra på budskapet i Koranen går vi till profetens traditioner för att söka svaret.
Abdirisak Waberi reser sig och går in på sitt kontorsrum. På hans bord ligger Koranen. Han kommer tillbaka med ett litet paket. I paketet finns en liten brun stång som liknar en cigarr.
– Det är en muslimsk tandborste. Den ska man slå sin kvinna med, det sa Muhammed. Men jag tolkar det som ett skämt, säger han, och fortsätter:
– För hur tror du det känns om man slår kvinnan med den här? Det gör förmodligen inte särskilt ont alls. Nej, mannen får inte slå sin hustru, fastslår Abdirisak Waberi. Vi slår inte heller våra kvinnor här i Sverige.
Han är tyst en stund och konstaterar sen kort:
– Kvinnan oroar västerlandet.
Enligt muslimsk tradition ska både mannen och kvinnan klä sig anständigt och dölja sin kropp. Kvinnan är den som ska dölja mest. Hon får bara visa ansiktet och händerna. Varför? Abdirisak Waberi böjer sig fram över konferensbordet och säger samlat:
– Enligt min åsikt är mannens sexlust mycket större än kvinnans. Jag tror att Gud vill skydda kvinnan.
Flertalet av lärarna på skolan är starkt troende muslimer. Är det ingen risk att lärarna predikar islam på lektionerna?
– Vi behöver inte predika. Eleverna söker sig hit för att de är troende.
Ni kallar det kunskapsförmedling om islam. Tror du inte att de starkt troende eleverna snarare uppfattar undervisningen som ett rättesnöre för hur man ska leva – och därför hamnar utanför det svenska samhällets värderingar?
– Nej. Ingen pappa har flera hustrur här i Sverige och bara ett fåtal pappor har haft fl era hustrur samtidigt. Barnen ser dessutom muslimska förvärvsarbetande kvinnor framför sig i klassrummet. Och vi har fl er kvinnliga än manliga lärare här på skolan. Risken är större att barnen hamnar utanför samhället för att de inte kommer att kunna försörja sig i framtiden i Sverige.
– Enligt Koranen får kvinnorna göra vad de vill med sin lön. Men tror du de gör det idag? fortsätter Abdirisak Waberi och pekar ut genom fönstret mot de vita betonghöghusen i Gårdsten.
Så, varför hålla fast vid något som inte alls är aktuellt längre?
– Vi kan inte sudda bort Koranen. Det kan hända att verkligheten ser annorlunda ut, på en annan plats, i framtiden.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt