lördag 15 januari 2011

Många amerikanska kvinnor i fredskåren våldtagna

USA Jess Smochek, 29, från Pennsylvania tillhör fredskåren och åkte 2004 till Bangladesh för att bistå lokalbefolkningen på diverse sätt. Tacken blev en brutal gängvåldtäkt – något som Smochek är långt ifrån ensam om att ha upplevt på uppdrag utomlands.

Enligt en undersökning som det amerikanska TV-programmet 20/20 gjort har över 1 000 unga kvinnor inom den amerikanska fredskåren blivit våldtagna på uppdrag utomlands. I vissa fall säger offren att kåren ignorerat deras säkerhetsmässiga betänkligheter och sedan skyllt övergreppen på dem själva.

- Jag har två döttrar nu och jag skulle aldrig låta dem gå med i fredskåren, säger Adrianna Ault Nolan från New York, som våldtogs under sitt uppdrag på Haiti.

Hon är en av sex offer för våldtäkt och sexuellt ofredande som gått med på att berätta om sina erfarenheter med förhoppningen om att fredskåren ska göra ett bättre jobb med att utbilda frivilliga och förbättra stödet till offren.

I en av de mest brutala attackerna blev Jess Smochek från Pennsylvania gruppvåldtagen 2004 i Bangladesh av en grupp unga män efter att representanter för fredskåren i landet ignorerat hennes vädjanden om förflyttning.

- De turades om att våldta mig, säger hon till ABC News. De våldtog mig med deras kroppar. De våldtog mig med främmande objekt.

De unga männen började förfölja henne och försökte kyssa och tafsa på henne från den första dagen hon ankom till staden dit hon var kommenderad.

- Varje dag kände vi oss osäkra. Och vi rapporterade allting, vi fortsatte bara att rapportera, säger hon i en intervju med fem andra före detta frivilliga som också blivit våldtagna eller sexuellt ofredade.

Smochek berättar att gruppvåldtäkten ägde rum bara timmar efter att fredskårens säkerhetsansvariga gjort en anmälan hos den lokala polisen men ignorerade åter igen hennes vädjanden om förflyttning. De unga männen visste om att hon anmält saken till polisen.

- De tryckte upp mig mot väggen och började hota mig, kalla mig en smutsig amerikansk hora, säger hon. Vi sa åt dig att sluta gå till polisen. Och nu måste vi döda dig, återger hon.

- Jag var så illa däran att jag sa, döda mig bara. Snälla. Bara gör det.

Efter våldtäkten lämnades hon i en gränd.

ABC News

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt