måndag 13 december 2010

Aftonbladets meningslösa chat med radikala Leif Kielan Karlsson

AFTONBLADETS CHATSTUND Idag försökte man på sig en chat där läsarna fick ställa sina frågor. En av de utfrågade var konveriten Leif ”Abd al Haqq Kielan” Karlsson. Men först ska ni som inte känner till honom läsa hans inställning till kvinnor under islams förtryck.

Utdrag från chatten. Läs gärna övrigt svamlande samt chatten med Magnus Ranstorp:

10:58
Carina Bergfeldt: Okej kamrater. Om två minuter chattar vi med Abd al Haqq Kielan, imam och ordförande i Svenska islamiska samfundet. Ställ era frågor så springer jag bara och tar en kaffe.

11:03
Carina Bergfeldt: Då hälsar vi Abd al Haqq Kielan välkommen.

11:06
Carina Bergfeldt: Tekniska bekymmer… vänta lite…

11:07
Abd al Haqq Kielan: Förlåt för försening. Då kör vi.

11:07
Kommentar från Lisa
Hej, tycker du att vi ska ta hem våra soldater?

11:08
Abd al Haqq Kielan: Jag tycker att det är ett helt och hållet politiskt beslut. Jag har ingen åsikt om det.

11:08
Kommentar från Leif
Varför försöker du hålla islam utanför detta. Visst har det med islam att göra.

11:09
Abd al Haqq Kielan: Att mörda folk är totalt förbjudet i islam. Det är det vi försöker förklara. Däremot kan en del människor rekryteras av fanatiker att tro att de båda hör ihop.

11:10
Kommentar från Jessica
Hur ska jag känna mig nu? Jag var redan rädd för utlänska män, på grund av vissa anledningar. Men det började släppa, och nu kom det tillbaka. Jag vill verkligen inte dra alla över en kam, men hur ska jag göra?Jag känner att jag inte kan lita på någon av dom nu.

11:11
Abd al Haqq Kielan: Jag kan förstå den känslan och jag kan bara instämma med vad man sa på tv igår, säpo och de andra … man får väl hålla lite koll på hur det ser ut när man går på staden. Någon expert sa att risken att råka ut för det här är som att få en satellit som landar i huvudet på en.

11:11
Kommentar från iman
Tycker du att muslimer i sverige är hårt drabbade och hur kommer detta bombdrama påverka muslimerna i framtiden här i Sverige?

11:12
Abd al Haqq Kielan: Tyvärr förknippas vi vanliga muslimer med de här fruktansvärda sakerna. Fanatikerna skadar människor och de går på vilka människor som helst oavsett religion, men det är vi som drabbas genom att folk blir rädda för oss, precis som föregående frågeställare sa.

11:12
Kommentar från Cess
Hur kommer det sig att de flesta självmordsbombarna uttalar sig i guds namn?talar verkligen gud om att döda varandra?

11:14
Abd al Haqq Kielan: Absolut tvärtom. Speciellt islam. Det är helt förbjudet med mord, med självmord, med terrorism. Och till och med när de pratar om profeten Mohammed… han förbjöd människor att anfalla gamla, barn och kvinnor i krig. Det finns ingen religion som förespråkar massmord. De här människorna tror säkert att de gör det i Guds namn, men det är helt förbjudet.

11:14
Kommentar från Mathias
Har du en förståelse om svenskarna inte vill ha ett mångkulturellt samhälle efter det som hände i Sthlm?

11:16
Abd al Haqq Kielan: Nej, det har jag inte.
Därför att detta har absolut ingenting med mångkulturellt samhälle att göra. Vi har haft mord på Anna Lind, på Palme, tyska terroristgrupper som kommer hit, vi har svenskar som mördar folk. Det har ingenting med mångkultur att göra, utan människor som kan dyka upp var som helst och skapa skräck. Vi måste konstatera att så som världen ser ut måste människor flytta till olika länder. Om man accepterar det, och ger dem jobb, löser man några problem i alla fall.

11:16
Kommentar från Ae
Tror du SD kommer göra en stor sak av detta och använda i sin politik om kanske ett argument ?

11:16
Abd al Haqq Kielan: Tyvärr finns det nog anledning att tro det. Det är väldigt cyniskt och elakt av dem att göra det, men frågar är om de kan låta bli.

11:16
Kommentar från OJ
Hur arbetar S I S aktivt för att förebygga sådana här händelser?

11:18
Abd al Haqq Kielan: Vi har haft några stora projekt i förorter och vi håller på med ett nu, som går ut på att hålla kontakt med ungdomar i förorter där de eventuellt rekryteras till sådan här verksamhet. Vi vill nå dem och förklara vad islam säger .De här bekymren brukar lösas om personer med kunskap pratar med dem. Rekryterare har en vrångbild som de annars kan gå på.

11:18
Kommentar från S
Står det någonstans i Koranen att man SKA eller att man FÅR använda våld?

11:19
Abd al Haqq Kielan: Man får försvara sig själv i krig men man får inte attackera andra och framför allt inte mörda, slå eller förtrycka folk. Man får en bild av att muslimer är farliga, men islam har en fridfull livsstil. Terrorism är totalt förbjudet.

11:19
Kommentar från peter
finns d en cell här i sverige?

11:20
Abd al Haqq Kielan: Det är sådan saker som bara polis och säpo vet. Vi vet inte det. De här personerna har oftast inte med moskéerna att göra. De går inte till moskeerna utan det går runt i samhället.

11:20
Kommentar från Eddie
Hej! Jag undrar hur islam ser på ”självmordsbomare”. Anses en person som tar självmord med att spränga sig själv och andra personer runt omkring sig som en hjälte eller liknande?

11:22
Abd al Haqq Kielan: De som rekryterar tutar i ungdomarna sådana vanföreställningar, att de gör något bra, att de kämpar för religionen, att de gagnar islam, och därför kan de tro det själva, men vi muslimer är ju rädda för dem. Det finns ingen som tycker om dem, de bombar ju ofta i samhällen där många muslimer är ute på gatorna, på marknader och så.
Det här är en sjukdom som har drabbat den muslimska världen och ingen av oss vill ha det här. De som begår mord och självmord riskerar enligt koranen att drabbas av Guds strängaste straff.

11:23
Kommentar från i 2:an
Jag känner många goda och välintegrerade muslimer. Roliga, hjälpsamma och med självdistans. MEN när man disskuterar saker som brott och straff, fri vilja och tanke, demokrati osv är det som om hjärnan kapitulerar. Detta är viktigt men obekvämt att disskutera. Där har vi roten till problemet. Extremisterna är redan förlorade. Det är dem vanliga muslimerna som behöver ransaka sig själva. Sekulariseras (Därmet inte sagt att dem ska lämna sin religion, även om jag personligen föredragit detta)

11:24
Abd al Haqq Kielan: Du sätter fingret på ett problem, men vi tror inte att extremisterna är förlorade, utan att de går att omvända. Och de flesta muslimer jag känner är för demokrati och vill vara och leva i Sverige. Vi vill leva i Sverige, går och röstar, förespråkar demokrati.
Extremisterna går att programmera om.

11:25
Kommentar från Moa
Johannesevangeliet 16:1 rad . ”Ni kommer att bli utstötta ur synagogarna, ja, den tid kommer då var och en som dödar er ska tro sig tjäna gud. Och de ska göra det därför att de varken känner fadern eller mig (jesus)” Hur svarar du mot detta, när så många kyrkor i tex Irak sprängs så ofta??

11:26
Abd al Haqq Kielan: Muslimer har funnits i Irak i 1400 år och det är nu som kyrkor börjar sprängas. Det är ett nytt och politiskt fenomen som inte har funnits tidigare i Islam. Kyrkorna har ju funnits överallt och hela tiden, men det är nu som det här "spelet/krigen" har börjat. Det är inte folket där borta som har hittat på det utan det är andra faktorer som kommer in.

11:27
Kommentar från affe
vad tycker Abd al Haqq Kielan om dådet, ser han det som ett religions baserat självmord?

11:27
Abd al Haqq Kielan: Personen som har gjort det tyckte det uppenbarligen, det förstod man på hans mentalsjuka brev, men vi ser det som kriminalitet och försök till massmord.

11:28
Kommentar från Muslim
Hej, jag vill bara säga att jag själv är muslim och tycker som mer än 99% av alla andra muslimer att detta är HELT FEL och går HELT EMOT alla religioner i världen inkl ISLAM! Islam är en fredlig religion och den enda som kommer att bestraffas för detta är självmordsbombaren som handlade total fel!!!

11:28
Kommentar från Lisa
jag har en fråga hur kommer detta att påverka muslimerna i sverige?

11:29
Abd al Haqq Kielan: Jag hoppas att folk inte ska förknippa oss svenska muslimer, pojkar och flickor, män och kvinnor, med de här sakerna, men jag är orolig att det ska bli trakasserier mot muslimska tjejer som har sjal på stan och så vidare. Det brukar bli trakasserier mot muslimer när sådant här inträffar.

11:29
Kommentar från david
vad säger du till ungdomarna i mosken om detta som har hänt ?

11:31
Abd al Haqq Kielan: Ja, vi predikar ofta på fredagsbönen som motsvarar de kristnas söndag att man ska leva fredligt. De som kommer till moskén och går på bön hoppas vi ska ta med sig fler kompisar som också ska se det goda i islam. Kunskap om islam är enda botemedlet mot falsk fanatism. Vi har inte hunnit prata om den här händelsen än, för vi har inte haft fredagsmöte ännu.

11:32
Kommentar från AliG
Salamu Alejkum Abd al Haqq Kielan. Vi får tyvärr bevittna hur handlingar som dessa inte bara våldför sig på samhällen med civila oskyldiga som offer men även på Islam som religion. Tyvärr ser vi inte aktioner från muslimer heller förkasta detta, eller så rapporterar inte media detta. Vad gör vi muslimer i Sverge för att tydligt, inte bara ta avsånd för denna händelse, men även aktivt arbeta på att öka förståelsen och kunskapen om vad Islam faktiskt är? Min uppfattning är att många inte förstår att Islam faktiskt handlar om fred och att Jihad faktiskt inte betyder handgripligt våld för att försvara Islam. Något som ofta misstolkas. Tack.

11:34
Abd al Haqq Kielan: Jag tycker i det här fallet att vi har varit ute mycket i media sedan det hände och att även svenska politiker och journalister har hjälpt till att framhålla det här. Vi alla tar avstånd från sådant här.
Jag tycker att alla inte längre förknippar det här med islam. En del gör det naturligtvis, och det är jobbigt, men många förstår att muslimer är precis som alla andra. Det är viktigt att vi jobbar och är trevliga och är en vanlig del av det svenska samhället. De flesta av oss är ju svenska medborgare.

11:34
Kommentar från MS
Får man verkligen 40 fruar samt flöder av sprit i paradiset enl. islam?

11:35
Abd al Haqq Kielan: Om man nu ska prata i sådana termer så är det enligt koranen och profeten Mohammed större chans att de hamnar i helvetet. Det blir nog inte så roligt som de tror när de massmördar folk.

11:35
Abd al Haqq Kielan: Nu tar vi sista frågan.

11:35
Kommentar från i 2:an
Vad betyder Islam ska spridas med svärdet om inte våld?

11:37
Abd al Haqq Kielan: Vem har sagt att islam ska spridas med svärdet?
Islam har alltid spridits av affärsmän, köpmän och människor som reser längs handelsvägarna på ett fredligt sätt. Det står i koranen att "det finns inget tvång i religionen".

11:37
Abd al Haqq Kielan: Tack för fina frågor. Det har varit mycket spännande för mig att få vara med.

Mvh,
Abd al Haqq Kielan

11:38
Carina Bergfeldt: Tack Abd al Haqq Kielan och tack alla ni som frågade.

11:38
Kommentar från Guest
Kort intervju….

11:39
Carina Bergfeldt: Tycker du? Han svarade i en halvtimma, det är vad vi brukar ha.

11:39
Carina Bergfeldt: Okej, vänner. Nästa stora händelse är presskonferens med Säpo nu klockan 12. Vi kommer att sända live-tv här ovan, och jag kommer att fortsätta rapportera här om vad som sägs.

11:40
Carina Bergfeldt: Och sedan kommer Magnus Ranstorp, terrorexperten, att svara på alla frågor ni har om terrorister direkt efter det, klockan

11:40
Kommentar från Snälla
Hoppas att du läser alla ick publiserade frågor och skriver en artikel senare. Tack för mig!

11:42
Carina Bergfeldt: Under kategorin opublicerade frågor. Jag vill bara säga till alla er som var besvikna att er fråga inte kom med att det trillade in flera hundra frågor på de här minuterna. Jag försökte verkligen att få till så många frågor som möjligt till Abd al Haqq Kielan, men vi hade bara 30 minuter.

Hoppas att några av er fick svar ändå.

11:42
Kommentar från cool
men om det är mycket frågor kan man ha längre kanske

11:42
Kommentar från Guest
Ja det tycker jag. Vi snackar ju inte om vädret precis.

11:42
Carina Bergfeldt: Som sagt, det är jättetråkigt att ni är besvikna. Hoppas att era frågor kommer fram på nästa chatt.

11:42
Kommentar från Johan
Ja, faktiskt. Det var för kort. Han hade väldigt intressanta svar och det fans många fler frågor han hade kunnat besvara! Hoppas han kommer tillbaka någongång!

11:43
Kommentar från Jimmy
Bjud upp muslimen till en verklig intervju istället

11:44
Carina Bergfeldt: Varför det? Jag tycker att det är mycket bättre att det är ni som får ställa frågor. Nu var det ju ändå ett 15-20 tal av er som fick ställa sina frågor, istället för att alla skulle vara frågade av samma person här.

11:44
Kommentar från Lisa
Kommer den misstänktes familj få polis skydd?

11:45
Carina Bergfeldt: Vi kollade upp det här igår. Då var det inte aktuellt.

11:45
Kommentar från Maja
Svenska folket måste förstå att muslimer är inte farliga som de tror och de som gjor sådana saker är totalt borta från islam de är klart hjärn tvättat från grupper som vill smutsa och trycka ner islams namn vi är muslimer är helt i mot det som hände i Stocholm.

11:45
Kommentar från Bella
En sån man som Abd skulle dom gjort ett stort reportage om i tidningen… en man som vet vad muslimsk tro handlarom, hade varit bra för både svenskar och muslimer.

11:45
Kommentar från The JRB
Carina, Säpo har ju bekräftat att det brukar komma terro hot lite då och då , inte allvarliga .. Men nu efter igårdagen tror du att dem kommer ta hotet mycket mer allvarligare nu och tror du att al-q … och dem grupperna kommer inrikta sig mot sverige mera nu ? lars vilkns osv ?

11:46
Carina Bergfeldt: Det är ju det här som är lite krångligt… Om jag ska spekulera så tror jag ju att hot om att göra någon/några illa kommer så gott som dagligen till säpo. Det är svårt att veta vad man ska ta på allvar. Och om man ser till den här killens brev så skrev han ju inget i det om när, var eller hur. Även då blir det ju svårt att ta det på allvar.

11:46
Kommentar från Stefan i Gnesta
Jag skickade 6 – 7 frågor till den här Imamen utan ett enda svar. Det var väl enklast för Imamen att ta bort de lite besvärliga frågorna. Patetiskt!!

11:46
Kommentar från sonja andersson
Var min kommentar så dålig att den inte var ärd att beakta

11:48
Carina Bergfeldt: Det var jag som modererade. Han bara svarade. Och Sonja och Stefan, jag kommer inte ihåg era frågor men tvivlar på att de försvann för att de var patetiska eller dåliga eller farliga. Det kom helt enkelt flera hundra frågor på några minuter. Jag tog bara de som fanns framför mig just när han var färdig med en fråga.

11:48
Kommentar från i 2:an
snälla: Mycket bra idé. (Naturligtvis kan hets mot folkgrupp osv tas bort) men ta inte bort dem provokativa frågorna. Det är utelämnadnet av svar och disskution kring dessa som skapar motsättningar

11:48
Kommentar från linda
Lite dåligt att han inte svarade på min fråga, men jag antar att det var stort tryck? Carina, massa cred till dig som ”varit med oss” hela den här tiden. Det är inte ofta jag kan säga något gott om aftonbladet eller expressen, men expressens reporter i lördags kväll och du Carina här har verkligen bevisat att det finns bra journalister också. Stor cred!

11:48
Carina Bergfeldt: tack.

11:48
Kommentar från Marita
Som några varit inne på så tycker jag också att man hör för lite av de ”vanliga”muslimerna i vanliga fall. Det måste finnas massor med människor i de muslimska leden som får höra extrema åsikterna ofta. Hur agerar man då?

11:49
Carina Bergfeldt: Abd al Haqq Kielan svarade ju på detta, att de försökte att fånga upp ungdomarna innan människor som rekryterade gjorde det.

11:49
Kommentar från Adelard
En fråga som jag begrundar hela tiden och som jag tror många gör vid det här lagret är varför en muslimsk representant måste försvara en sådan handling varje gång det sker. Är folk så tröga att de inte fattar att detta inte är vad islam förespråkar eller handlar det mer om att folk ändå har en sådan syn att man är tvungen som muslimsk representant att tala för alla muslimer och fördöma en sådan aktion för att därmed göra folk till lags osv. Det som har hänt är hemskt från alla spekter o avseenden och djupt beklagligt. Men om man nu skall jämföra rasistiska dåd med terroristiska dåd så kan man ju anta att invandrare skall vid rasistiska dåd vända sig till svenska folket som helhet och kräva ut en förklaring, vilket är löjligt då det är högst omöjligt, och samtidigt skall man inte ställa svenska folket för skulden av ett rasistiskt dåd. Men varför görs åtskillnaden här. Är inte detta diskriminering av högsta variant. Kan tyckas att många nu ser mig som naiv i detta fall och att många är beredda att hålla med mig om att diskriminering förekommer i allra högsta grad. Men att fortsätta att ställa upp på sådana här saker gör väl inte saken bättre. En gång för alla skall man säga att man tagit avstånd från detta och att det borde räcka liksom.

11:49
Kommentar från Johan V
Förstår det Carina. Enligt mig har du gjort ett riktigt bra jobb!

11:49
Carina Bergfeldt: tack

11:49
Kommentar från Guest
Borde gora ett helt reportage med Imamen, han hade jatte bra svar

11:50
Kommentar från Jimmy
e inte du själv besviken eller fick du svar på dina egna frågor ?

11:50
Carina Bergfeldt: Jag hade inte tid att ha egna frågor, jag försökt bara få igenom era.

11:50
Kommentar från Anders
Jag ska vara ärlig. Jag har fördomar mot muslimer (precis som jag har mot en väldig massa andra människor…). Mina fördomar mot muslimer är baserade på en rädsla som bottnar i att jag inte kan greppa hur ”ni” tänker. Min rädsla är att många muslimer i ”hemlighet” håller med i självmordsbombarens åsikter. Jag antar att det fungerar likadant omvänt – att muslimer och invandrare är rädda att ”svenskar” i hemlighet sympatiserar med ex Sverigedemokraternas åsikter. Därför skulle jag vilja, när något sådant här händer, att det blir en massiv protestaktion från muslimer i Sverige. Jag pratar om demonstrationer på gatorna. 20 000 muslimer som går längs avenyn i protest mot att islam missbrukas av självmordsbombare. Det skulle lugna mig och minska min rädsla. Förstår du vad jag menar?

11:51
Carina Bergfeldt: Var det inte ganska nyss som en massa muslimer protesterade för något… Hedersmord kanske? Någon som minns?

11:51
Kommentar från i 2:an
Carina: Jag är rädd för att just dem obekväma frågorna inte gör det. När dessa disskuteras med på div webforum kommer ofta väldigt obehagliga åsikter fram (från båda hållen naturligtvis) det är viktigt att vi vågar prata om dessa i media inte bara på pöbleforum

11:52
Carina Bergfeldt: Men jag tyckte att jag släppte fram "kritiska" frågor. Det här med svärdet, alla oskulderna och sprit, om han hyllas av muslimer, hur de ska göra för att förhindra det…

11:52
Kommentar från Matti
Tycker att ni borde ha haft en längre intervju… folket har rätt att veta vad som händer egentligen..

11:53
Carina Bergfeldt: Det är jättekul att ni är så engagerade. Jag lovar att vi ska bli bättre på att ha chattar med människor.

11:53
Kommentar från Lisa
Varför censurerade ni frågor som rör den våldsamma delen av islam?

11:53
Carina Bergfeldt: Det gjorde vi inte. Jag frågade ju om våld och svärd och bomber.

11:53
Kommentar från Alban
Finns det några hot nu mot Bombarens Familj???

11:53
Carina Bergfeldt: Ja, det finns det på nätet.

11:54
Kommentar från Tarik
Jag är oxå muslim och vill säga att jag håller helt med imamen och dömer dessa hjärnlösa handlingar.

11:54
Kommentar från Alban
Den där bomben han hade på sig .. hade den gått som den skulle till Så hade nog Mycket i sthlm just nu haft med Dött folk! så det är en Positiv sak att det gick inte så lyckad..

11:54
Carina Bergfeldt: Absolut. Tur i oturen.

11:54
Kommentar från Mia
Jag tycker det är jättebra med chatten. Bra Aftonbladet!

11:54
Carina Bergfeldt: tack.

11:54
Kommentar från johan
Lisa: det får man ju hoppas om det finns ett hot mot dem, det känns ju helt fel om de ska behöva lida vad deras psykiskt sjuke son har gjort.

11:55
Kommentar från muslim
kära vänner det är viktigt att kunna skilja på en muslim och islam.

11:55
Kommentar från Guest
såna brev ska man iaf ta på allvar tycker jag

11:55
Kommentar från Hanna
jag är inte muslim och håller med Maja.jag har många goda vänner som är muslimer och dom är alla helt emot detta ,dom kan inte förstå att detta har hänt !!

11:55
Kommentar från Guest
stefan det är inte imamen som väljer frågorna fattar du väl

11:56
Kommentar från Jack
oj, nu blev det visst gnällstund här. är det någon ”expert” eller så, som kommit ut med lite information om hur man bör agera om en sådan här sak händer igen, alltså rent akut sett, vad gör man?

11:57
Carina Bergfeldt: Nu börjar snart säpos presskonferens, om ni inte har gjort det redan, uppdatera sidan så att tv:n kommer igång ovan!

11:58
Carina Bergfeldt: Min kollega Jessica Balksjö sköter det för tv:s del. Och jag är här med er.

11:58
Kommentar från Enkel
Ni har som har många frågor kan väl knalla ner till mosken och diskutera olch fråga där!

11:58
Carina Bergfeldt: Bra rutet.

11:58
Kommentar från ante
Nu är det ju försent att fråga imanen,men ändå. Varför går man inte ut från muslimskt håll och säger att Lars Vilks har rätt att att rita så många Mohammed han vill ,eftersom i sverige har vi demokrati. muslimerna kan få teckna så många bilder de vill på jesus, utan att vi reagerar och hetsar till vålshandlingar.

11:59
Carina Bergfeldt: Som Enkel sa, jag fick intrycket att Abd al Haqq Kielan gärna diskuterar. Det här är inte det enda sättet att prata med honom.

11:59
Kommentar från akbas
Ja Carina synd att min inlägg komm inte fram jag som Muslim vill hällsa svenskarna ATT ISLAM INTE ACCEPTERAR SÅNT SNälla, Vi är mot Terorn.

11:59
Kommentar från Guest
skulle inte vara en demostration igår eller idag för fred i sthlm?

11:59
Carina Bergfeldt: Jag tror att det skulle vara något sådant vid 18 igår på sergels torg, om jag inte minns fel. Vet inte hur det var med det.

11:59
Kommentar från Marita
Gör en lista på muslimska politiker, författare, andra kulturpersonligheter, idrottar mfl som verkar i Sverige och få dem med i ett program där de kan ställa upp för det fredliga och fina i Islam och mot det extrema och våldet. Det kanske finns de som vågar.

11:59
Carina Bergfeldt: Bra idé!

11:59
Kommentar från Guest
Adelard, bra skrivet!

12:00
Kommentar från anna
Jag tycker vi svenskar är dåliga på att ta emot människor från andra länder speciellt muslimer. De flesta muslimer som kommit till vårt land har en många traumatiska händelser från hemlandet. Hur många svenskar har träffat och pratat med flyktingar. Det är väldigt berikanda att lära känna människor från olika kulturer. Självmordsbombaren mådde säkert inte bra. Tur att inga andra människor blev skadade. Jag lider med hans familj.

12:00
Kommentar från Guest
The Koran states that an individual is forbidden to take his/her own life and that of others unless it is in self defense, therfore suicide is not an act of Islam and its teachings.

12:00
Kommentar från MARIA
Som svensk är jag naturligtvis bestört över det som inträffat.Men kanske inte så väldigt förvånad.

12:01
Kommentar från Floppen
Enligt min syn så verkar det här inte vara nått specielt större organiserad handling. det verkar som att det är en störd privat person som själv har tagit initiativet för att göra detta dåd? eller kommer denna handling från en större organisation som nu har ögon på Sverige?

12:01
Kommentar från muslim
detta är koranens ord:…”om någon dödar en människa, som inte själv har dödat någon eller försökt störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv, skall det anses som om han hade dödat hela människosläktet”……… ”Trots att Våra sändebud har kommit till dem med klara vittnesbörd, fortsätter många bland dem att begå ohämmat övervåld på jorden” Koranen [5:32]

12:01
Kommentar från Ken.K
Matti vad yrar du om? ”folket har rätt att veta vad som händer
egentligen.. ”

12:01
Kommentar från Guest
men det finns också de som är mot honom och tycker att han är en hjälte pga av det som hände på nätet också väldigt sjuk tycker jag

12:01
Carina Bergfeldt: absolut.

12:02
Kommentar från Fredrik
Vet man att hans mål var centralen? om det va så, så varför exploderade bomben för tidigt? Jag tror inte det kommer bli någon muslimsk ”häxjakt” tror det svenska samhället har bättre förståelse än så. fast å andra sidan väntar vi ju fortfarande på att hälften av alla människor ska dö av svininfluensan ;)

12:02
Carina Bergfeldt: Nej, man spekulerar bara i att det var antingen det eller drottninggatan,

12:02
Carina Bergfeldt: Nu börjar presskonferensen med säpo!

12:03
Kommentar från sarah
undrar om det finns mycket folk på drottningatannu

12:03
Carina Bergfeldt: Vi är där. Jag återkommer med rapport.

12:03
Kommentar från Samuel
Massa suror om våld och krig!!!

12:03
Kommentar från Bella
det är jätte synd att sånt händer i sverige..jag är kristen från irak och min mammas kusin avled pga en psykiskt störd som sprängde sig i kyrkan i irak för några veckor sen man får tårar och undrar hela tiden ( varför gör ni så ) ??? gud säger älska varandra inte döda varandra men ni muslimer har väl en annan gud

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt