onsdag 21 september 2011

Muslimer skulle mörda Lars Vilks

ISLAMISTISK TERRORISM Lördagen den 10 september greps fyra muslimer, samtliga namngivna här, varav en senare släpptes och resterande tre häktades på sannolika skäl för förberedelse till mord. De tros ha någon form av samröre med terrororganisationen Al-Shabab. I dag har ytterligare detaljer om det planerade dådet framkommit och det bekräftas att det verkligen var Lars Vilks som var målet, trots att han inte befann sig på konsthallen Röda Sten som utrymdes den aktuella kvällen.

Enligt ett hemligstämplat dokument, som gratistidningen Metro tagit del av, listar åklagaren Agnetha Hilding Qvarnström upp bevisen mot de tre misstänka i form av en inhandlad kniv som diskuterades mellan två av de misstänka under ett avlyssnat telefonsamtal, observationer från Röda Sten och anteckningar på ett programblad – ”besvärande” för de misstänka. Dessutom ska en av de häktade ha frågat efter Vilks på konsthallen.

- Det var lite förväntat, det har ju spekulerats så jag blev inte direkt överraskad. Jag är ju ett intressant mål som har blivit symbol för något. Då får man räkna med att det fungerar på det här sättet, att det kommer finnas folk som är ute efter mig. Det är inte första gången. Det här är något som jag levt med sedan 2007 och det har ju gått bra kan man säga. Just nu är omständigheterna betryggande i och med att jag har livvaktsskydd, det är inte som förr när man fick klara sig själv med yxa och spaning.

Metro
GT

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt