onsdag 17 november 2010

SDU anmäler Upplands-Brogymnasiet till Skolinspektionen

SDU Med anledning av de grova missförhållanden en elev haft på Upplands-Brogymnasiet, där han systematiskt blivit negativt särbehandlad på grund av att han uttryckt sina ståndpunkter i uppsatser och muntliga redovisningar, så väljer nu Sverigedemokratisk Ungdom att anmäla skolan ifråga till Skolinspektionen. Eleven ska enligt egen utsago ha fått IG på en invandringskritisk uppsats i samhällskunskap med en kommentar från läraren i stil med "svensk invandringspolitik har inte alls varit misslyckad" samt IG i Svenska C på grund av att han kritiserade muslimska kvinnors huvudbonader.

Följande är ett utdrag ur elevens mejl till vi.tar.ingen.skit@sdu.nu

"Vi skulle hålla tal om ett aktuellt ämne, och jag valde således att tala om muslimska kvinnors huvudbonader (slöja, burka och/eller niqab). Naturligtvis så är jag emot att kvinnor ska bära dessa. Jag anade på förhand att läraren skulle tycka konstigt om mitt tal, och hon såg inte alltför nöjd ut när jag talade heller. När jag dagarna senare fick mina betyg så trodde jag (baserat på mina tidigare resultat) att jag skulle få VG i kursen, men jag fick IG! Jag gick direkt upp till läraren och frågade varför och hon svarade att hon tyckte att mitt sista arbete var rasistiskt och invandrarfientligt."

SDU:s William Hahne kommenterar:

- Detta är fullständigt oacceptabelt och därför anmäler SDU nu Upplands-Brogymnasiet till Skolinspektionen som vi hoppas ser lika allvarligt på det här som vi gör. Det här är bland det grövsta exemplet jag hört om en elev som blivit diskriminerade på grund av sina politiska åsikter. Det som också är iögonfallande är att vi redan tidigare fått in mejl från elever på Upplands-Brogymnasiet. Skolan var svartlistad av SDU redan innan det ovanstående mejlet kom.

Vi har dessutom fått rapporter om att Höjaskolan i Malmö och Älvdalens Gymnasieskola har brustit i sin objektivitet. På Älvdalens Gymnasieskola har lärare uttalat sig negativt om att Sverigedemokraterna fick 39 % i det demokratiska skolval som hölls. Dessa två skolor har därmed blivit svartlistade samt inbjudna till att mottaga ett skolbesök av SDU.

Skolorna SDU har svartlistat är:

Akademi Båstad Gymnasium

Carlssons Skola (Stockholm)

Höjaskolan (Malmö)

Polhemsgymnasiet (Göteborg)

Upplands-Brogymnasiet

Älvdalens Gymnasieskola

Östra Reals Gymnasium (Stockholm)

vi.tar.ingen.skit@sdu.nu

För mer information

William Hahne: Pressekreterare SDU

E-post: william.hahne@sdu.nu

Tel: 08-50 00 04 93

MyNewsdesk

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt