söndag 22 maj 2011

Jag är inte förtryckt, jag har valt själv


Foton: Benny Abrahamsson

ISLAM Sonya, en kvinna av årgång 1990, berättar i en tidningsartikel om hur och varför hon valt att bli muslim – och bära heltäckande niqab där endast ögonen syns. Hon är noga med att påpeka att hon inte är förtryckt utan har gjort valet själv och är nöjd med det. Männens rätt att ta flera fruar beklagar hon dessutom. När NWT träffar henne är hon på Karlbergsskolan i Karlskoga för att berätta för eleverna hur hon lever.

Sonya vill inte uppge sitt efternamn men berättar att hon är född i Lindesberg och uppvuxen i Karlskoga där hon gick på just Karlbergsskolan.

– Jag var inte troende inom kristendomen, jag var nog den största ateist man kan tänka sig. Och jag var övertygad om att det inte finns någon Gud, säger Sonya och förstår dem som höjde på ögonbrynen när hon blev muslim.

I augusti 2010 tog hon steget.

Vi säger inte konverterade utan använder ordet reverterade eftersom vi tror att alla föds som muslimer. Sen påverkas man av olika saker innan man går tillbaka, reverterar, och blir muslim, säger hon och berättar att omvändelsen inleddes i januari 2010 när hennes syskon kom från Oslo till Karlskoga.

– Det var första gången jag träffade mina syskon och de var muslimer. Och de var så gästfria, varma och generösa. Jag hade mina funderingar men nu har jag förstått att det finns en logik, fortsätter Sonya som sedan mars 2010 bor i Oslo.

Att bära heltäckande niqab som bara blottar ögonen har självvalt, förklarar hon.

– Det finns inget i Koranen som säger att man ska bära niqab. Och det är heller ingen protest mot att utsättas för männens blickar eller sexualiteten i samhället utan det har med mig och Allah att göra. Jag älskar att vara muslim och är stolt över det och därför vill jag se ut som en muslim, säger Sonya och berättar att hon tog några steg på vägen till heltäckande niqab.

– Jag började med hijab, som är en huvudsjal, och fortsatte med abaya, som är en slags muslimsk klänning som inte sitter åt och nu bär jag niqab. Men färgen har ingen betydelse. Jag använder svart för att jag tycker om svart.

– Det är en hemmagjord niqab eftersom jag ännu inte har råd att köpa en.

På sitt arbete i Oslo, ett dagcenter för multihandikappade, klär hon sig dock något annorlunda. Då täcker hon inte ansiktet för det skulle försvåra kommunikationen, menar hon.

Frågan om månggifte är något hon ställer sig positivt till.

– I min religion är det mannens ansvar att försörja kvinnan. Och jag tycker månggifte är det bästa sättet. Synd att det försvunnit, säger Sonya.

Men det måste inte betyda att bara kvinnan ska sköta hemmet.

– Kvinnor ska jobba. Det är väl ingen som vill vara hemma, jag vill inte leva på socialen. Jag vill jobba och jag älskar det jag gör nu.

Koranen har hon inte läst då hon inte kan arabiska och enligt Sonya kan den endast läsas på just arabiska. Översättningarna till svenska och engelska menar hon är tolkningar, men har ändå läst dem.

Den vanligaste fördomen Sonya säger sig stöta på är att hon skulle vara förtryckt.

– Folk tror att muslimska kvinnor inte har en hjärna men det är synd om dem som tänker så. Jag har valt själv, jag vill leva med Allah. Och jag vill så gärna att andra ska få uppleva det jag fått för det är fantastiskt, svarar Sonya.

– Livet leker, men på ett mer intensivt sätt.

Det finns bevis för Allah men jag tycker synd om kristna som tror på något som det inte finns bevis för, tillägger hon.

Detta nya, mer lekande liv, tar sig bland annat uttryck i fem dagliga böner, avstånd från alkohol, inget plockande av ögonbrynen, gett upp smink och att hon inte tar i hand.

– Jag brukar ha med mig en sjal som jag använder som bönematta. Och jag har en bönekompass som tar ut riktningen till Mecka men det är inte så noga att vända sig exakt mot Mecka. Gud finns inte enbart där.

– Och jag försöker göra goda gärningar och leva som profeten gjorde, tillägger hon.

Någon gång har det dock hänt att lite smink åkt på.

– Men jag har sminkat mig någon enstaka gång för att inte skrämma kompisarna, tillägger hon.

NWT

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt