onsdag 20 oktober 2010

Niklas Svensson gillar inte olika

HYCKLERI Den självgode politiske reportern Niklas Svensson, numera hemmahörande på Expressen igen efter ett gästspel på TV4 Nyheterna, har haft semester och befunnit sig i Alicante de senaste dagarna varifrån han på sin Facebook-sida beklagar sig över mångkulturella inslag i stadsbilden.

Svensson, som även har Metro på sitt CV, tillhör den värsta kategorin av journalister. En typ som inte drar sig för att använda riktigt fula metoder för att få fram önskat resultat. 2006 stängdes han av från Expressen efter inblandningen i dataintrångsaffären under valrörelsen samma år. Svensson erkände brott och dömdes 2007 för tre fall av dataintrång.

På Expressen, TV4 Nyheterna och Metro har han lyckats med konststycket att arbeta för Sveriges samtliga mest politiskt korrekta och oikofobiska redaktioner, en plats på Aftonbladet så är listan komplett. Något som dock rimmar illa med en kommentar inlagd på Facebook på måndag kväll:

Ett inlägg som Dagens Media uppmärksammade och skrev om på tisdagen. Detta fick en av Svenssons vänner, Joakim Färdig, att reagera:

Kanske är det Romer. Ja fy fan för dem… Kasta ut dem till, till, till…. Ja till. Alltså bort till där vi andra INTE är.

En kommentar han efter Dagens Medias artikel tog bort och ångrade:

Det var jag som rensade bort min egna kommentar om Romer. Detta efter att Dagens Media idag ringde mig. En IRONISK kommentar för att avslöja cynismen som gränsar till främlingsfientlighet när man här på fejjan diskutera de mest utsatta i samhället. En ovan-ifrån-syn. Eftersom alla inte verkar kunna förstå ironin tog jag bort min kommentar. Ledsen om jag bidragit till missförstånd.

Amanda Mogensen, VD för pr-byrån Ideal Kommunikation, fick moralpanik och kastade sig genast in i debatten:

Kanske ett scoop om hur utbredd främlingsfientligheten faktiskt är. Och hur öppet den visar sig på Fejjan.

Och här kommer den, så klart – kopplingen till Sverigedemokraterna. Mogensen till Dagens Media:

– Med ett rasistiskt parti som vågmästare i Sveriges riksdag och med Angela Merkels uttalande om multikultis misslyckande i Tyskland, ser jag att gränserna förflyttas för vad som är okej att säga i den här frågan. Det kändes som att jag ville sätta en gräns.

Niklas Svensson intar en väl glättig attityd till tiggeriet, bakom vilket det döljer sig organiserad kriminalitet och där människor far illa. Sedan, den där andra kommentaren om romer, den var för extrem, jag kände att jag behövde säga något.

Dagens Media får tag på Svensson som bemöter kritiken så här:

– Det är möjligt att Amanda Mogensen vet mer om tiggarna i Alicante än jag. Men jag kan säga att det var inte en rom som satt och spelade dragspel utan en spanjor. Jag känner inte att jag är beredd att ta den här debatten med henne men om hon anser att det är rasism att jag tycker att dragspelarna i Alicante är jobbiga, då får det stå för henne.

[Om Färdigs kommentar om romer] Det är absolut inte en åsikt som jag delar, absolut inte.

Vad gäller situationen i Sverige, där Sverigedemokraterna nu sitter i riksdagen, där kan jag hålla med henne. En gräns har flyttats, men vad gäller dragspelarna i Alicante, den debatten tänker jag inte ta.

Hur Svensson vet att det var en spansk tiggare som satt och spelade dragspel framgår dock inte. Har Svensson fördomar om hur romer respektive spanjorer ser ut? Är det mer okej att klanka ner på en spansk tiggare än en romsk? Dessutom skrev Svensson i Facebook-inlägget ”Alicantes alla dragspelande tiggare”. Vi kan bara spekulera i om Svensson bett samtliga dessa att visa upp sina pass eller annan id-handling där nationalitet framgår.

PI anser det alltid vara lite extra underhållande då de mest politiskt korrekta själva drabbas av åkomman.

Dagens Media
Facebook: Niklas Svensson

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt